Audi TT Club - Forum

Voor model specifieke vragen ga naar MK1 MK2 of MK3, algemene info of vragen m.b.t. tuning in dit gedeelte.
Forumregels: Commerciële berichten zijn niet toegestaan mits het een sponsor van Audi TT Club Nederland betreft.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#89144
Beste lezer,

Ik loop al een tijdje rond met het idee om mijn 1.8 coupe uit 2001 te laten tunen. Echter is dit nog wel raadzaam om te doen met een auto van deze leeftijd. Inmiddels 198.000 km op de teller. Her en der lees ik OBD en dan weer juist chiptuning. Ik kan echter niets vinden over het toepassen op oudere auto's.

Verder ben ik benieuwd naar de kosten. Ik wil geen uitlaten veranderen, eventueel een open luchtfilter, maar niet te gekke uitgaves.

Alvast bedankt voor de reacties.
#89145
Je kan zo'n vraag inderdaad hier kwijt, maar ik zou het juist bij een tuner vragen.

Ik denk ik en vind software op maat erg belangrijk. Zeker bij een auto met een hogere kilometerstand. Dan moet je misschien niet meer t onderste uit de kan willen halen, maar er is altijd ruimte voor verbetering!
#89146
Thanks BMX,

De rede dat ik de vraag hier stel, is omdat ik het zonde van de tijd vind om er voor niets naar toe te rijden. Ben daar zomaar ruim een uur voor kwijt enkele reis vanuit Gouda.
Ik had inderdaad al gelezen dat oa. RS-Tuning goed staat aangeschreven.


BMX schreef:Je kan zo'n vraag inderdaad hier kwijt, maar ik zou het juist bij een tuner vragen.

Ik denk ik en vind software op maat erg belangrijk. Zeker bij een auto met een hogere kilometerstand. Dan moet je misschien niet meer t onderste uit de kan willen halen, maar er is altijd ruimte voor verbetering!
#89149
Natuurlijk Miel, maar ik ben ook benieuwd naar eventuele ervaringen. Goed voorbereid (nav jullie bevindingen) een telefoongesprek ingaan is soms het halve werk. Kan ik tevens gerichtere vragen stellen aan de Pro's.
miel schreef:Is telefoongesprekje dan geen optie ?
#89151
Gelijk heb je.
Zelf nog geen ervaring met motorisch tunen van TT (wel met bmw), maar van hetgeen ik hier geleerd heb, lezen ze de auto eerst uit en leren uit de drukken enz. Hoe het inwendig gesteld is met de slijtage, drukverliezen, lekjes,... en wordt eest eventuele euvels verholpen (bvb egr klep, lekkende vacuumslang,bougies) daarna zou het tunen/chippen wel kunnen. Op maat dan lijkt de logische keuze. RS Tuning hier positief bekend idd.
Dan is de motor, los van het tunen,ook weer optimaal, waardoor je met een geruster gevoel de baan op bent.
#89153
Wat Miel zegt ^^. Die van mij heeft 250.000km gedraaid maar als het blok verder gezond blijkt qua olieverbruik e.d. dan zou ik zonder angst er een paar pk bij laten chippen. Nu moet ik wel zeggen dat ik met verstand van techniek rijd en niet echt een "trapper" ben.

Wel alleen bij een tuner met verstand van zaken en niet bij de copy-pasters zoals Ziptuning e.d. VVT zit bij mij in de buurt en anders zou ik persoonlijk voor JD gaan.
#89154
Bedankt voor je reactie Niels,

Ik ben ook geen "trapper" maar zo nu en dan is flink doorrijden wel leuk, toch? Anders hadden we wel een ander soort auto genomen. Eigenlijk ben ik al best tevreden met de prestaties, maar ben benieuwd wat er nog te behalen valt binnen de marges. Het blok loopt als een zonnetje, rijd er eigenlijk veel te weinig mee en ook nog vaak te kleine stukjes. Enfin. Ben al wat wijzer geworden door jullie reacties. Nogmaals bedankt hiervoor.

JD is enkele reis 150 km rijden. Moet dan waarschijnlijk de auto achterlaten. Is nogal lastig. Iemand een suggesties voor een adres dichterbij Gouda. Gouda ligt midden in de driehoek Amsterdam, Utrecht, Den Haag.
NielZ3qp schreef:Wat Miel zegt ^^. Die van mij heeft 250.000km gedraaid maar als het blok verder gezond blijkt qua olieverbruik e.d. dan zou ik zonder angst er een paar pk bij laten chippen. Nu moet ik wel zeggen dat ik met verstand van techniek rijd en niet echt een "trapper" ben.

Wel alleen bij een tuner met verstand van zaken en niet bij de copy-pasters zoals Ziptuning e.d. VVT zit bij mij in de buurt en anders zou ik persoonlijk voor JD gaan.
#89155
Wat dek je dat er met je ecu gebeurd in de fabriek?
Er word een programma in de ecu gezet, testen een aantal parameters en klaar.
Volgende.
Heb meerdere auto's bij zip laten tunen je kan er ook kiezen hoeveel procent je er bij wil.
Dus ben je bang voor je blokje zeg ik doe het niet.
Weet je zeker dat je blok goed is en er geen lekken zijn en sensoren doen wat ze moeten doen (healthcheck) kan je gaan voor een chiptunig.
Weet van Zip dat ze altijd binnen de max blijven van wat kan.
Ga je voor een tuning op maat dan doe je dat als er wel het een en ander is veranderd ten opzichte van oem.
Inlaat /uitlaat /turbo enz.
Ik weet dat er een hoop cowboys op de markt zijn die je ecu wel even volpompen met een "tuning" zonder verder te kijken.
Ik vind niet dat Zip daar bij hoort.

Zip Houten heeft een rolbank en ze kunnen daar meer dan alleen chippen.

Werk niet bij Zip maar heb zoals gezegt meerdere auto's daar laten doen.
Bij wie was dat toen, waar forumleden eerst heel enthousiast over waren maar later niet meer.

Eric V.
#89160
Ziptuning flikkert er gewoon met n showtje een aangekochte koopfile op. Als je ergens binnen een kwartier tot n halve dag de deur uit bent is het geen software die specifiek voor de motor van jouw auto geschreven is. Simpelweg dat de tijd dan ervoor te kort is en ze dus software van de plank d’r op knikkeren. Enter drukken en een Rollenbank hebben staan... leuk maar dat zegt weinig tot niets.

Ik zou contact opnemen met RS Tuning als je een goedlopende TT wilt hebben met een doseerbaar gaspedaal. Laat de rest maar links liggen in Nederland, t gros kopen hun files in en hebben zelf de ballen verstand van software zelf schrijven.
#89161
En de beerput is open.
Zo als ik al zei; wat doet men in de fabriek,men gooit er een save programma in goed voor een motor type.
Wat wil je bereiken?
Save een beetje meer power of ga je voor maatwerk?
Ga ergens heen waar jij je prettig voelt,en je auto wil laten tunen.
Zorg er eerst voor dat je auto een goede check heeft gehad.

Succes Eric V.
#89172
Tuning/tuners blijft altijd een beetje een gevoelig onderwerp. Mijn A5 is getuned door JD en ben ik wel tevreden over, in het algemeen staat die ook wel goed aangeschreven. Ook ken ik veel mensen die goede ervaringen hebben bij VAGtechniek. Uiteindelijk blijft het toch ook een beetje persoonlijke voorkeur, ik zou er een paar bellen en eens kijken bij wie je het beste gevoel hebt.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]