Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door WimTT
#82982
In juni 2011 was ik bij de MeeTTing in Aalten van ***, daar kregen we uitleg hoe de chiptuning gedaan zou worden. Het was veilig en er werd een levenslange garantie beloofd.
Ik weet niet of dit nagekomen wordt want ik ben er niet terug geweest, maar ik heb nog niemand gehoord die de schade vergoedt heeft gekregen. Ik denk ook niet dat *** de schade zal gaan vergoeden, gezien de berichten op internet. Mocht *** hier wel voor open staan dan sta ik er ook voor open.

Er waren er toen al heel wat die daar de chiptuning hebben laten doen, ik mocht toen even rijden in een gechiptunede TT. Dat was een geweldige ervaring, wat een brute kracht kwam er vrij. Je hoefde het gaspedaal maar even aan te raken en de TT ging er als een raket vandoor.
Dat wilde ik ook wel!!
Dus een afspraak gemaakt bij *** en in juli 2011 was ik aan de beurt.
De TT had toen 97.000km gereden en werd op maat getuned. Toen we naar huis reden begon de TT bij Velperbroek ineens te stotteren en wilde niet harder dan 30 tot 40 km/uur. Dus toen Ronald gebeld en teruggereden. Er bleek een slang los geblazen te zijn door de hoge druk, die weer vast gemaakt en toen kon die weer.

In juni 2014 zijn we met de TT-club Tour naar Zwitserland geweest. Dat was erg gezellig en kunnen we iedereen aanbevelen, maar de TT begon ineens olie te verbruiken. Ik moest tijdens de tweede dag één liter olie bijvullen. Dit was ik niet gewend, want normaal was voor mij een liter van beurt tot beurt.
Maar de TT's moesten natuurlijk wel hard werken daar in de bergen, dus ik dacht dat het daar aan zou liggen, maar de vierde dag moest ik er weer een liter ingooien en toen we thuis kwamen nog een liter.
Ongeveer 1000km na de TTour bleek er alsnog weer 1 liter olie bij te moeten. (4 liter in 4000 Km dus)
De TT daarna maar een beetje rust gegeven, toen was er de MeeTTing bij PON waar we de nieuwe TT mochten bewonderen. Daar kreeg ik te horen dat de tuning die op mijn auto zat wel eens erg slecht kon zijn voor de motor. Die waarschuwing nam ik ter harte en heb direct een afspraak gemaakt met Serge van RS Tuning. Serge wees mij op dingen wat ik eigenlijk daarvoor dacht dat het bij een tuning hoorde. Zoals dat mijn gaspedaal eigenlijk een aan/uitknop was geworden na de chiptuning, compleet niet meer te doseren dus. De stotter rond de 2500-3000 toeren en dat de TT volledig instort na de 4500 toeren. Tja en pk's zitten nu eenmaal rond 5200-5500 toeren, hoorde ik achteraf. Dat klopte ook want ik heb de uitdraai van de rollenbank test bij *** erbij gepakt en daarop is het duidelijk te zien. Daar is op de uitdraai te zien dat de TT maar 12 PK winst had?? , maar wel een enorm koppel! (3000-3500 toeren)
rollenbanktest t-m.jpg
DSC00941.jpg
Maar toendertijd werd er gezegd dat het niet om de pk's ging maar om het koppel. En ja ik wist dat ik het gaspedaal maar iets hoefde aan te raken om als een raket weg te schieten.


Na de MeeTTing bij RS Tuning heb ik de TT de volgende dag daar gebracht en Serge zou hem opnieuw chiptunen, Voordat hij begint doet hij eerst een check van het motor gedeelte. Hij weet precies wat de pijnpunten zijn bij de TT, bij mij was een slang stuk en nog wat kleine dingen. Ook vond hij wel dat de motor erg vies was van de olie. Hij heeft de dingen laten repareren bij een bevriende automonteur voor een hele schappelijke prijs.
Toen dat klaar was kon hij beginnen met het chiptunen,

Als hij de computer los maakt schrikt hij zich rot, de ecu was stuk gemaakt bij *** en gerepareerd met een draadje.
foto1 klein.jpg
Het draadje was door een klein gaatje in de print naar onderen aangesloten omdat een kontakt-gedeelte van de print was gebroken. Gelukkig voor mij werkte het wel, maar het hoort niet!!
Serge heeft dit enigszins moeten aanpassen zodat het er weer netjes uitziet.
foto2 klein.jpg
Serge kreeg de TT niet goed gechiptuned, want onder bepaalde omstandigheden deed hij vreemde dingen!
Hij kan precies zien tijdens het loggen met de diagnose apparatuur wat er tijdens het rijden in de motor gebeurd.
Toen heeft hij de auto weer origineel gemaakt en er moest eerst worden gezocht naar het probleem.
Toen hij toevallig mijn verhaal zag op het forum dat ik 3 liter olie heb moeten bijvullen tijdens de TTour in Zwitserland kreeg hij het vermoeden waar het aan kon liggen.
De compressie van de motor werd gemeten en die bleek rond de 9 Bar te zijn terwijl die optimaal 13 Bar moest zijn.
foto3 klein.jpg
Dus met de camera naar binnen en daar werd het grote probleem ontdekt en waar het olieverbruik door kwam. Er zaten krassen in de cilinderwanden en 3 van de 4 cilinders waren er zeer slecht aan toe.
foto4.JPG
De grote druk die komt door de boost bij 3000-3500 toeren van de chiptuning en de hoge temperatuur zijn fataal geweest voor de motor. Dit is dan ook te zien op de kleppen.
foto5 klein.jpg
Toen de motor open was werd duidelijk dat er veel te veel speling zat tussen de cilinders en de zuigers.
foto6 klein.jpg
Klik op de URL (link) http://youtu.be/0ZUhMBDgaQ8 (geluid aanzetten!!!)

De cilinders waren ovaal geworden door de continu grote druk van de chiptuning.
De motor had het geen 10.000km meer uitgehouden. Dit werd verteld door het bedrijf die de motor gereviseerd heeft. Toen de motor daarvan terug kwam zagen we meerdere zuigers waar aan één kant de teflon laag was doorgesleten (die aan beide zijkanten van de zuigers zitten) en zagen aan de andere kant dat de teflon laag geheel weg was!
foto zuigers.jpg
Ook het uitlaatspruitstuk bleek gescheurd te zijn door de extreme warmte.
foto9 klein.jpg
De turbo bleek ook aan revisie toe, deze had volgens de revisie man enorm veel axiale-speling. (dat blijkt niet normaal te zijn)
De koppeling was ook totaal versleten tot bijna de popnagels, met flinke warmte verkleuringen op de schijf.
foto10 klein.jpg
Deze 1.8 turbo blokken staan er om bekend nagenoeg onverwoestbaar te zijn en kunnen met gemak 350.000km halen.
Mijn blok was totaal klaar met een kilometerstand van amper 117.000km!

Ik heb mijn TT nu weer terug en moet nu de gereviseerde motor gaan inrijden. Hij loopt weer als een naaimachine, na de 1000 km inrijden wordt die correct maatwerk gechiptuned door Serge.
klaar.jpg

Serge is een auto expert die zich heeft gespecialiseerd in maatwerk chiptuning en een man met een groot hart. Hij vond het zo erg voor mij dat dit gebeurd is en heeft voor mij alles maar dan ook alles geregeld zonder er ook maar één cent aan te verdienen. Het heeft mij veel geld gekost, maar als Serge er niet was geweest had mijn TT nu op de sloop gestaan met 117000 km op de teller en had ik niets meer. Hij zei ook elke keer "Te gek voor woorden dat dit is gebeurd bij deze kilometerstand".

Ik wil Serge en Ronald (niet van ***) meer dan hartelijk bedanken voor het redden van mijn TT. Nu kan ik weer lekker gaan genieten van de TT.


Ik kan iedereen aanbevelen met een *** tuning om eens te gaan praten met Serge van RS Tuning.
Hij weet precies wat er mis is met de chiptuning van *** voordat jou hetzelfde overkomt als mij.

Wees gewaarschuwd!!!

Groeten,
Wim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
door WimTT
#82993
Ja Luc, ik ben heel blij dat ik hem toch nog heb en het is weer een genot om er mee te rijden. Alleen nog rustig aan doen ;-)
Gebruikersavatar
door denders
#83003
Helder verhaal Wim, wat een ellende!

Ik ga over niet al te lange tijd ook naar Serge.
Ik ben gewoon benieuwd wat er uit mijn "programma" komt.. Gewoon voor mijzelf en mijn TT waar ik trots op ben en zuinig. Hij gebruikt tot nog toe bijna geen druppel olie en loopt zeer goed nog.
Heb hem in 2010 laten tunen door *** (oude lokatie). Ik weet nog goed dat hij hem heel veilig heeft afgesteld en is prima te doseren maar misschien heb ik nog geluk gehad, die van mij heeft ook niet zoveel power zoals jij ook beschrijft.
Mijn pa is ooit automonteur geweest (zo'n "op gevoel" nog mens) en weet er zelf ook wel veel van maar ik wil gewoon zekerheid want software is natuurlijk weer heel wat anders!!

Ik ga verder geen gevaarlijke uitlatingen of opvattingen delen maar ik vind het supernetjes van Serge in ieder geval. Het zou ook supernetjes van *** zijn om je tegemoet te komen in de schade en ellende die komt door puur te hoge druk en hun tuning maar nogmaals, daar bemoei ik me niet mee ook al zeg ik nu wel mijn mening, het is en blijft een forum!

Groet, Dennis

ps: rustig aan he met inrijden, maar dat is je wel bekend denk ik en verteld bepaalde toerentallen en kilometers!
Gebruikersavatar
door WimTT
#83006
Ha die Dennis, ja het is echt ellende geweest. Maar nu idd rustig inrijden, dat is mij wel goed ingeprent ;-)
Ik ben er ook erg zuinig op en zou het echt een ramp hebben gevonden als die naar de schroothoop had gemoeten!!

Heel verstandig van je om bij Serge de boel te laten checken!
Serge heeft mijn TT gered, dat is wel duidelijk voor mij.

Ik weet niet of ik nog wat van *** zal horen, dat zou idd supernetjes zijn!!

Groeten, Wim
Gebruikersavatar
door Peter139
#83013
Hallo wim, indrukwekkend verhaal zeg. Je hebt er wel een mooie reportage van gemaakt.
Ik heb toen met de meeting met je gesproken, en vond het prettig met je te kletsen.
Byzonder dat je je TT al zolang hebt.

Ik zou toch even rustig aan doen 1000km is redelijk weinig voor een inloopperiode.
Gebruikersavatar
door WimTT
#83014
Hallo Peter, ja dat weet ik nog wel! We zijn toen ook nog even bij de Lamborgini's wezen kijken. Mijn zoon en ik vonden het toen ook gezellig met jou. Heb je die tekening van de 3 generaties nog groot uitgeprint voor in de garage?

Ja inmiddels heb ik de TT nu al meer dan 12 jaar! En nog steeds even blij om ermee te rijden. Maar dat was bijna voorbij geweest!

Ik hoop met dit verslag andere TT rijders te waarschuwen en hoop dat ze niet voor deze kosten komen te staan. Want dit is geen kattepis!

Ja we doen rustig aan!
Misschien zien we elkaar nog eens op een meeTTing, lijkt me leuk!

Groeten,
Wim
Gebruikersavatar
door sweeper
#83046
Ongeloofelijk balen voor je Wim, maar gelukkig bleek het blok nog te reanimeren.

Ik ben zelf ook gewaarschuuwd voor de praktijken van *** / VR6-Sp. en heb er gelukkig niet al te veel schade door opgelopen hoewel mijn TT ook niet ongeschonden bleek.
Ik ben zeker in de mooie praatjes van Ronald getuind en heb hem voor een vakman aangezien. Helaas voor ons hebben wij ook te weinig vakkennis om de fouten tijdig in te zien en je moet er dus vaak maar op vertrouwen dat ze het beste met jou en je auto voor hebben. Het heeft helaas weinig nut om hem er op aan te spreken.

Serge heeft ook mij dmv loggen kunnen laten zien waar het fout ging en het later voor mij opgelost. Wel was ik ondertussen sceptisch geworden om direct alles te geloven wat hij je dan weer uitlegt over hoe hij tuning ziet en uitvoert.
Gebruikersavatar
door WimTT
#83054
Het heeft echt niet veel gescheeld voor mijn TT.
Gelukkig voor jou ben je er op tijd bij geweest! Ja wat betreft *** denk je er zijn er zoveel voor jou geweest. En je kreeg levenslange garantie dat er niets ernstigs kon gebeuren door de chiptuning. Maar als hij iedereen die schade rijdt moet betalen dan gaat hij zeker failliet!!

Heb jij wel geprobeerd bij *** de schade vergoedt te krijgen?

Als ik zie met hoe Serge alles heeft uitgedokterd, dan weet ik dat hij het bij het rechte eind heeft. Dus als de TT is ingereden dan gaat hij de TT weer chiptunen. Heb ik zeker vertrouwen in!
Gebruikersavatar
door sweeper
#83058
Nee ik heb het niet geprobeerd want dat wordt natuurlijk een eindeloos welles-nietes verhaal en daarbij ga je Serge ook nog eens betrekken die dan ook nog eens aangevallen wordt. Het tuners wereldje is te klein en dat kan dan nadelig voor Serge zijn.

De moeite weegt voor mij ook niet op tegen de kosten. Het ging bij mij om een nieuwe koppakking, 4 kunststof injectorzittingen (bussen in inlaatspruitstuk)en de bijkomende kosten voor olieflush, oliewissel, filter e.d.. Verder heb ik het nog grotendeels zelf vervangen.

Het was wel even wennen nadat de TT bij Serge getuned was omdat de vermogensopbouw nu anders (geleidelijker) verloopt. Je krijgt iets minder het gevoel van power, maar uiteindelijk is hij sneller en veel beter controleerbaar. Zeker blij mee
Gebruikersavatar
door Ronnie
#83072
Voor wie n diesel heeft, zullen er weinig hier zijn of wellicht als de TT een 2de auto betreft dat er een andere staat... dan wordt de tuning erg leuk, in mijn geval de 1.6 TDi daar kan ik standaard 2.0 TDi leaserijders mee plagen. Minder inhoud kleinere turbo maar toch voorbij geraken is gewoon humor en vooral die gezichten maar die zullen denken dat t een 2.0 TDi betreft daar die er ook zijn. Maar zegt genoeg als je pk's vanaf standaard bijna verdubbelen en t voor t kppel geldt dat je van 180 nm naar 320 nm schiet. Dan kan ik wel zeggen dat een standaard afgeregelde ecu af fabriek gewoon waardeloos rijdt, laat iemand die er een heeft eens instappen en t verschil merken die krijgt een smile van oor tot oor en wil hetzelfde hebben. Al valt t tegen als je zulke TT's als die van Wim, Gerard, Gerwin of Eric rijdt als voorbeeld, want dan is zelfs deze caddy met tuning er op langzaam en niet leuk, maar dat is gewoon niet te vergelijken dan zou je er een 2.0 TDi tegenover moeten zetten.

ps. Wim hoeveel km heb je er al mee gereden?
Gebruikersavatar
door WimTT
#83076
@ Eric, ik ben benieuwd hoe die straks zal rijden na de tuning! Nu is die weer standaard, ook niet langzaam hoor!
@Ronnie, er is er nu bijna 600 km mee gereden. Heb nog niet zoveel tijd gehad om de kilometers te maken. Maar moet binnenkort de A4 nog ophalen in Best. Dus zal deze maand zeker wel de 1000km halen.
Gebruikersavatar
door WimTT
#83299
De TT is nu op maat getuned door Serge en ik kan zeggen dat het een hele verbetering is. Het voelt zeker een stuk veiliger dan de vorige tuning, beter doseerbaar gaspedaal, geen stotter bij 3000 toeren en hij gaat als de brandweer door tot zeker 5500 toeren :D :D . Voorheen was het na 4000 toeren op!! En vooral belangrijk nu blijft de motor tenminste heel.
Het heeft veel geld gekost om alles gerepareerd te krijgen wat kapot is gegaan door de verkeerde tuning van ***.

Ik wil Serge van RS Tuning heel hartelijk bedanken voor de vele (ook nachtelijke) uren die hij kosteloos heeft besteed om mijn TT weer TOP te krijgen.
Vanaf nu kan ik weer echt gaan genieten van de TT 8) 8) :lol:
door evilbrt
#84226
Het blijft een interessant verhaal om te lezen. Jammer dat een verkeerde tuning voor jou zoveel ellende heeft bezorgd. Het is in ieder geval voor mij één van de redenen om een afspraak bij Serge te maken. 4 mei is hij aan de beurt.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]