Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door GP
#3630
Goedemiddag beste lezer,

Gisteren maakte ik het volgende mee
Nadat ik de wagen op contact had gezet en vervolgens startte, bleef het 'donker' op het dashboard. De klokken gaven totaal geen waarden aan.
Na enige tijd werkte alles weer als vanouds. Mijn vrouw reageerde dat ze dat ook al meegemaakt had. Herkent u dit? Zo ja, is dit een voorbode voor ernstiger electronisch mankement of zijn het 'kuren' waar ik me geen zorgen over hoef te maken? Gr. Ger Prins
Gebruikersavatar
door MARK
#3633
:arrow: Instrumentenpaneel

Hallo Ger,

kuren van het instrumentenpaneel zijn geen onbekend probleem bij ons TT rijders. Menig TT is al voorzien van een nieuw instrumentenpaneel of er is al wat aan gerepareerd.
Voordat we over vervangen c.q. reparatie gaan praten is het wijs eerst alle zekeringen te controleren aangaande het instrumentenpaneel, dit gaat als volgt;

- Verwijder de afdekplaat aan de zijkant vanhet dashboard (schroevendraaier eventueel beschermd met een doek om beschadigingen te voorkomen);

- Je ziet nu twee zekeringgroepen (kleine zekeringen 1 tm 23 en grote zekeringen 24 tm 44),
van al deze zekeringen dienen de volgende te worden gecontroleerd:

* 11 Instrumentenpaneel 5A

* 15 Instrumentenpaneel 5A

Zekeringen zijn er eenvoudig uit te halen met het witte kunststof zekeringentrekkertje dat boven de zekeringen zit ingeklemd.

Zijn deze in orde dan moeten we toch gaan denken aan het instrumentenpaneel, wat mogelijk zou kunnen zijn is dat er al een keer wat aan gedaan is en dat een van de stekerverbindingen niet naar behoren vastzit.

Wil je dit zelf gaan controleren dan hoor ik het wel, er volgt dan een werkbeschrijving. Zoniet neem dat contact op met:

http://www.verotronics.nl/

Dit bedrijf heeft al diverse instrumentenpanelen gerepareerd voor forumleden, overigens tot volle tevredenheid.

Succes ! :)
door GP
#3634
Dank je Mark. Je weet er veel van merk ik. Ook daarmee ga ik binnenkort aan de slag. Gr. Ger
nb. De resultaten laat ik je graag weten.
door GP
#3880
Beste Mark,

De controle uitgevoerd en de zekeringen opnieuw geplaatst. De meters werken weer, echter soms met een kleine vertraging schakelen ze in. Verder meende ik te merken dat de wijze waarop ik de sleutel in het contact beweeg eveneens van invloed is, of in combinatie met verstelling van het stuur. Daarom zou ik ook nog de klokken willen demonteren om de verbindingen te checken.

Mag ik je vragen om de werkbeschrijving te vermelden?

Alvast hartelijk dank.

Gr. Ger

Aan het verhelpen van het gekraak ben ik nog niet toegekomen. Wel heb ik de verbindingen enkele keren met spray ingespoten. Het vermindert nu wel.
Laatst gewijzigd door GP op zo okt 01, 2006 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
door GP
#3881
Beste Mark,

De controle uitgevoerd en de zekeringen opnieuw geplaatst. De meters werken weer, echter soms met een kleine vertraging schakelen ze in. Verder meende ik te merken dat de wijze waarop ik de sleutel in het contact beweeg eveneens van invloed is, of in combinatie met verstelling van het stuur. Daarom zou ik ook nog de klokken willen demonteren om de verbindingen te checken.

Mag ik je vragen om de werkbeschrijving te vermelden?

Alvast hartelijk dank.

Gr. Ger

Aan het verhelpen van het gekraak ben ik nog niet toegekomen. Wel heb ik de verbindingen enkele keren met spray ingespoten. Het vermindert nu wel.
Gebruikersavatar
door MARK
#3890
Zal hem er vanavond even opzetten!! :)
Gebruikersavatar
door MARK
#3924
Wordt morgenavond (beloofd) :D :D :D Zit een beetje in elkaar te storten :)
door GP
#3930
Okido. Doe rustig aan! Gr. Ger
Gebruikersavatar
door MARK
#3946
Beloofd is beloofd!!! :D

:arrow: INSTRUMENTENPANEEL UIT- EN INBOUWEN

:!: Zorg ervoor dat het contact uitgeschakeld staat.....

Als eerste dient het opbergvak/afdekking aan de bestuurderszijde te worden uitgebouwd.....

- Dashboardafdekking, oftewel afdekplaat zekeringenhouder losnemen;

* gebruik hiervoor een kleine schroevendraaier met een doekje er omheen om te voorkomen
dat het dashboard beschadigd.

- Draai alle parkerschroeven (torx-passing) waarmee het opbergvak/paneel vastzit eruit (vanaf voorzijde en onderzijde gezien)..........wanneer je dus achter het stuur zit :D ;

- Draai de schroeven aan de zijkant van het dashboard (de aan de onderzijde, meest oppervlakkige - 3 stuks) los;

- Neem de dashboardafdekking naar voren toe los en maak, zodra hier de ruimte voor is, de stekerverbindingen van de lichtschakelaar los;

:arrow: VERVOLGENS.....

- Het stuur dient volledig uitgetrokken en naar beneden geduwd te worden;

- Voor het gemak afdekkap stuurkolom (bovenzijde) wegnemen (2 schroeven van onderaf);

- De twee schroeven onderaan het instumentenpaneel eruit draaien;

- Instrumentenpaneel onderaan naar voren trekken;

- De stekerverbindingen achterop het instrumentenpaneel worden ontgrendeld door de beugel welke over de steker heen zit naar boven toe los te trekken.


Het terugbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde.........

n.b: let erop dat bij het eventueel losnemen van klembandjes/ty-raps deze weer zoals voor het losnemen worden teruggeplaatst!!


Succes!!!

:)

Vragen???......Mailen!!! :D
Laatst gewijzigd door MARK op wo okt 04, 2006 8:08, 1 keer totaal gewijzigd.
door GP
#3954
Fantastisch!! Bedankt voor de uitleg. In het weekend ga ik er mee aan de slag en vertel je later het resultaat. Gr. Ger
door GP
#4121
Beste TT-rijder,

'k Heb de klokken volgens de beschrijving van Mark (mijn dank) verwijderd.
Op de keukentafel verder gedemonteerd. Ik kan niet anders zeggen, alles ziet er als nieuw uit, echter de storing blijft.
Wanneer ik het contact aanzet, zie ik het signaal OK, tevens geeft het display correct aan dat de L-deur openstaat. Verder worden alle waarschuwingssignalen zoals het hoort zichtbaar, maar de meters, klok en de verlichting geven niet thuis. O ja, ook wordt af en toe het signaal gegeven dat ik de ruitensproeiervloeistof bij dien te vullen. Het tankje zit echter helemaal vol. Ook nog even de spanning van de wagen gehaald door de accu los te koppelen en opnieuw aan te sluiten. Helaas het mocht niet beten. De zekeringen zijn ook allemaal goed.

Ik ga maar eens informeren bij http://www.verotronics.nl/
Heeft iemand verder nog een idee, hoe ik de storing kan verhelpen?
Graag je reactie.

Gr. Ger
Gebruikersavatar
door abuw
#4123
Hallo , misschien een idee.
Ik heb ergens op het internet gelezen dat van de tt klokken vaak de interne (in het paneel) spanningsregelaar kapot gaat.(kan het alleen niet meer terugvinden !!)
Nu heb ik nog nooit een tt klokken-paneel open voor me gehad , maar misschien is er wel een electronicaman op dit forum die dit eens kan uitproberen bij zij n kapote paneel.De storingen die jij aangeeft zijn wel een logisch gevolg van een spannings probleem.
Vroeger in de oude panelen zaten nog lekkere simpele spanningsregelaars op die flexibele print geklemd, en die gingen ook wel eens kapot , en zelfs toen al deden de meters het niet meer (behalve de Km teller dan).
Ik hoop dat iemand het eens wil proberen , of misschien een oud kapot paneel over heeft , dan wil ik het ook wel proberen uit te zoeken.

Anne
door GP
#4126
Naarmate je je er meer in verdiept kom je steeds meer te weten over de elektronische instrumentenpaneelproblemen van AUDI.
Ook topgear is er al mee aan de slag (geweest). Zie filmpje op TT Dashpod on Watchdog op site;
http://www.tt-forum.co.uk/ttforumbbs/vi ... 62c9b19bb9

Deze week ga ik ermee naar de dealer. Je hoort meer.

Gr. Ger
Gebruikersavatar
door MarkG
#4135
Je reply hoort bij een interessante thread:

Audi Recognises that a number of fuel and temperature gauges haven't been working correctly, mainly on cars built up to mid-2004, when an improved instrument panel was introduced. It has now agreed to replace units that are out of warranty on cars up to five years old, completely free, on what it calls a 'case-by-case' basis. Better still, anyone who has already paid for a new dashpod will also be 'treated sympathetically on a case-by-case basis'.
Lijkt mij een mooi statement ook voor Audi Nederland. Komt toch allemaal uit dezelfde fabriek dus het komt hier net zo goed voor.
door rudmerw
#4442
je hebt gelijk, heb eergister bij de dealer gemeld dat dash wat raar deed (viel haast niet op hoor) dacht gewoon proberen en wat denk je, hopla gratis een nieuwe dash aangezien het bekend euvel was en dit zonder blikken of blozen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]