Pagina 1 van 1

Audi TT (Mk1) – occasion video & aankoopadvies

Geplaatst: di sep 30, 2014 15:17
door DolomiteGreyTT
Bij de lancering in 1998 was het design van de TT een sensatie, al was het niet ieders smaak. De TT werd een hit en dat betekent dat er nu een relatief ruim aanbod aan occasions is.

Als eerste verscheen de coupé, maar in 1999 kwam er ook een tweezits TT Roadster op de markt. Onder de motorkap liggen moderne turbo-motoren met vijf kleppen per cilinder. Later volgde de TT met de 3.2 liter V6 (VR6). De sterkste versies hadden allemaal quattro, voor de basismotoren was dat optioneel.

Aanbod occasions
Op AutoScout24 zijn bijna 300 exemplaren van de eerste generatie Audi TT te vinden.
Twee derde van het aanbod betreft de instapmotoren met 150 of 180 pk.
Slechts 5% heeft een automatische versnellingsbak (DSG).
Ruim 11% heeft een navigatiesysteem.
De meeste TT’s hebben lederen bekleding.
40% van het aanbod zijn roadsters, 60% coupes.
Prijzen beginnen net onder de 4.000 euro voor de coupe en 5000 euro voor de roadster.

Pluspunten
Styling.
Rijeigenschappen.
Prestaties.
Het interieur is na al die jaren nog steeds bijzonder.
Het brandstofverbruik van de turbo-motoren valt mee.

Aandachtspunten
In de beginjaren waren er (met name in Duitsland) veel hoge snelheids-crashes. Naar aanleiding daarvan kon de TT worden uitgevoerd met een achterspoiler, ESP en wijzigingen aan de wielophanging. Niet iedere eigenaar heeft dat gedaan, denk goed na of je een TT zonder de wijzigingen wel wilt hebben.
Het dashboard: alle meters, lampjes en het centrale scherm moeten goed werken. Reparatie is prijzig.
Stoelverwarming: check of de hele stoel warm wordt.
Stabilisatoren voor en achter: luister naar rammels en bonken tijdens het rijden.
Rij 80-130 km/h en luister of er windruis ontstaat langs de ramen. Zo ja, dan moeten de ramen opnieuw worden afgesteld.
De 1.8T blokken zijn goed te tunen, maar het verkort wel de levensduur van de turbo.
Ook de aircopomp heeft vaak een minder lang leven, idealiter heeft een vorige eigenaar die al eens vervangen.
De distributieriem (+waterpomp, spanrol etc) moet iedere vijf jaar of 90.000 km worden vervangen.
De V6 heeft een DSG bak (automaat met dubbele koppeling). Als deze hapert bij wegrijden of niet soepel schakelt, sla die TT dan maar over.
De haldex-koppeling van de Quattro versies heeft af en toe nieuwe olie nodig.



Bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/audi-tt-m ... vies-70500

Re: Audi TT (Mk1) – occasion video & aankoopadvies

Geplaatst: vr jan 16, 2015 13:15
door DolomiteGreyTT
Geimporteerde TT's met teruggedraaide kilometerstanden:

Opgelicht 11-11-2014 zwarte TT Coupe en zilvergrijze TT Roadster vanaf 31:00 http://www.opgelicht.nl/uitzending/2014/1071/

Opgelicht 13-01-2015 "in 2014 is 30 tot 50% van alle geimporteerde auto's teruggedraaid" http://www.opgelicht.nl/uitzending/2015/1103/