Edit: lol had de pagina nog niet niet refreshed en zag toen pas Emanuels reply staan. Naja met 2 posts moet het duidelijk zijn toch?
--------------------------------------------------------
Idd, het staat toch echt heel duidelijk beschreven hoe en wat maar dan toch nog een maal even in het kort.
We hebben het hier over 2 verschillende soorten "valves".
1. Een dump valve, de naam dump zegt het al, deze "dumpt" de afgeblazen lucht.
Lucht komt in via het pijpje aan de onderzijde en verlaat de valve via de gaatjes aan de zijkant en verdwijnt onder de motorkap.
2. Een diverter valve, deze recirculeerd je afgeblazen lucht weer terug in je inlaat.
Lucht komt in via het pijpje aan de onderzijde en verlaat de valve weer via het andere pijpje terug richting je inlaat.
Het kleine pijpje bovenop is voor het vacuum slangetje, deze bediend de valve (sluiten en openen van de valve)
Heel kort door de bocht om het begrijpelijk te houden zit het als volgt. Je Lucht Massa Meter (LMM) welke meteen achter je luchtfilter zit, meet de hoeveelheid aangezogen lucht. Deze waarde wordt gebruikt om het juiste mengsel samen te stellen voor je verbranding (benzine/lucht)
Gerbuik je nu optie 1 als valve dan blaas je een deel van deze lucht af (waardoor je ook dat duidelijke psssjt geluid krijgt) terwijl je motormanagement deze wel in zijn berekening heeft meegenomen. Je krijgt op deze wijze een verkeerde verhouding in je brandstof. Teveel benzine in verhouding tot de hoeveelheid lucht, je hebt tenslotte al een portie die eigenlijk voor de verbranding bestemd was weggeblazen.
Niet doen dus, je auto loopt niet goed op deze wijze. Dat is ook wat je dealer bedoelde.
Maar nu optie 2, de Diverter Valve. Dit is eigenlijk niet meer als een (sterk verbeterde) vervanger van je standaard DV die nu al in je auto zit.
Hij doet in princiepe exact het zelfde als de bovenste valve (de dump valve) maar met 1 belangrijk verschil. De afgeblazen lucht verdwijnt niet onder je motorkap maar wordt via een extra aansluiting weer netjes terug geleid naar je inlaat systeem.
Je motormanagement maakt hierdoor dus ook geen verkeerde berekening meer bij het samenstellen van je brandstofmengsel.
De afgeblazen lucht is tenslotte niet weg maar komt gewoon weer terug in je systeem. Het enige minpuntje is dat het pssjt geluid wat iedereen zo mooi vindt veel minder duidelijk te horen is als bij valve 1.
Ik hoop dat ik het je zo een beetje duidelijk heb kunnen maken, installeren is een fluitje van een cent en hij kost zo rond de 150 euro. (als je voor een Forge zou kiezen en dat is toch wel een van de betere merken) Het model TT maakt verder helemaal niet uit, deze valves passen op alle TT's met een turbo.
Tenslotte is er sinds een tijdje ook een 3e optie. Omdat mensen toch graag dat sterke afblaas geluid willen hebben zonder dat je branstofmengsel veel te rijk wordt heeft men voor een middenweg gekozen, een deel afblazen 30% en een deel terugleiden 70%.
Hoe men het wendt of keert, ook die 30 procent afgeblazen lucht is nog steeds iets wat je motormangement niet heeft meegenomen. Je verhoudingen kloppen dus nog steeds niet alleen wordt het enigzins binnen de perken gehouden. Niet mijn favoriet maar ieder zijn eigen ding zullen we maar zeggen. Oja deze kost rond maar liefst de 230 euro
Ok ik hoop dat het nu alsnog enigzins duidelijk is.
Grtn Henk