Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
door dd06
#22594
welke dumpvalve past op mijn audi tt ?

het is een 1800 quatro 180 pk van bj 1999 !

heb al met een daeler gebeld maar die zegt dat het niet makkelijk is op een quatro een dump valve te plaatsen !
hij zij dat deze steeds in veiligheid zou lopen ?


mijn originele dumpvale is stuk ! wil van de gelegenheid gebruik maken om een dumpvalve te plaatsen !

mensen die het al op een 1800 quatro 180 pk geplaatst hebben , en weten welke dumpvalve zou passen en indien
weten welke aanpassingen zouden moeten gebeuren , ben ik al op voorhand heeeeeeeel dankbaar !!!

alvast bedank mvg
door emanuel
#22595
Gebruik de zoekfunctie even en zoek dan op "diverter valve" of "forge DV" er zijn al diverse topics over langsgekomen. Je hebt dus een Diverter valve nodig, geen dumpvalve, dat gaat idd niet zonder heel dure aanpassingen.
door allewijn
#22597
Juist!!! --> Zoekûh! (Forge DV)
door dd06
#22608
heb is gezocht zoals jullie zegge , forge dv .

maar vind niets , ja topics over mensen die het geinstaleerd hebbe , maar weet niet over welke tt het gaat !

weet nu wel dat forge de betere dumpvalven maakt , maar weet niet welke ik nodig heb !

kan iemand me gewoon zegge wat ik moet kopen , wat het omgeveer gaat kosten en welke aanpassingen ik
moet doen ?

gaat dus om een 1800 quatro 180 pk !

alvast bedankt

mvg mark
door emanuel
#22611
Vooruit dan,

Iedere TT MK-1 met turbo is een 1800, dus dat is makkelijk. Je kan kiezen uit 2 modellen bij Forge: Forge 007P DV & Forge - Split-R, waarbij de laatste een beetje lucht afblaast en dus wat meer geluid maakt. Je hoeft verder niets aan te passen, oude DV eruit, Forge erin. Je hebt hoguit een paar nieuwe slangklemmen nodig en als je motor gechipt is misschien een andere veer.

http://www.forgemotorsport.com/content. ... cat=010601
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#22613
Edit: lol had de pagina nog niet niet refreshed en zag toen pas Emanuels reply staan. Naja met 2 posts moet het duidelijk zijn toch? :lol:
--------------------------------------------------------
Idd, het staat toch echt heel duidelijk beschreven hoe en wat maar dan toch nog een maal even in het kort.

We hebben het hier over 2 verschillende soorten "valves".

1. Een dump valve, de naam dump zegt het al, deze "dumpt" de afgeblazen lucht.
Afbeelding
Lucht komt in via het pijpje aan de onderzijde en verlaat de valve via de gaatjes aan de zijkant en verdwijnt onder de motorkap.

2. Een diverter valve, deze recirculeerd je afgeblazen lucht weer terug in je inlaat.
Afbeelding
Lucht komt in via het pijpje aan de onderzijde en verlaat de valve weer via het andere pijpje terug richting je inlaat.

Het kleine pijpje bovenop is voor het vacuum slangetje, deze bediend de valve (sluiten en openen van de valve)

Heel kort door de bocht om het begrijpelijk te houden zit het als volgt. Je Lucht Massa Meter (LMM) welke meteen achter je luchtfilter zit, meet de hoeveelheid aangezogen lucht. Deze waarde wordt gebruikt om het juiste mengsel samen te stellen voor je verbranding (benzine/lucht)

Gerbuik je nu optie 1 als valve dan blaas je een deel van deze lucht af (waardoor je ook dat duidelijke psssjt geluid krijgt) terwijl je motormanagement deze wel in zijn berekening heeft meegenomen. Je krijgt op deze wijze een verkeerde verhouding in je brandstof. Teveel benzine in verhouding tot de hoeveelheid lucht, je hebt tenslotte al een portie die eigenlijk voor de verbranding bestemd was weggeblazen.

Niet doen dus, je auto loopt niet goed op deze wijze. Dat is ook wat je dealer bedoelde.

Maar nu optie 2, de Diverter Valve. Dit is eigenlijk niet meer als een (sterk verbeterde) vervanger van je standaard DV die nu al in je auto zit.

Hij doet in princiepe exact het zelfde als de bovenste valve (de dump valve) maar met 1 belangrijk verschil. De afgeblazen lucht verdwijnt niet onder je motorkap maar wordt via een extra aansluiting weer netjes terug geleid naar je inlaat systeem.
Je motormanagement maakt hierdoor dus ook geen verkeerde berekening meer bij het samenstellen van je brandstofmengsel.
De afgeblazen lucht is tenslotte niet weg maar komt gewoon weer terug in je systeem. Het enige minpuntje is dat het pssjt geluid wat iedereen zo mooi vindt veel minder duidelijk te horen is als bij valve 1.

Ik hoop dat ik het je zo een beetje duidelijk heb kunnen maken, installeren is een fluitje van een cent en hij kost zo rond de 150 euro. (als je voor een Forge zou kiezen en dat is toch wel een van de betere merken) Het model TT maakt verder helemaal niet uit, deze valves passen op alle TT's met een turbo.

Tenslotte is er sinds een tijdje ook een 3e optie. Omdat mensen toch graag dat sterke afblaas geluid willen hebben zonder dat je branstofmengsel veel te rijk wordt heeft men voor een middenweg gekozen, een deel afblazen 30% en een deel terugleiden 70%.
Afbeelding
Hoe men het wendt of keert, ook die 30 procent afgeblazen lucht is nog steeds iets wat je motormangement niet heeft meegenomen. Je verhoudingen kloppen dus nog steeds niet alleen wordt het enigzins binnen de perken gehouden. Niet mijn favoriet maar ieder zijn eigen ding zullen we maar zeggen. Oja deze kost rond maar liefst de 230 euro :shock:

Ok ik hoop dat het nu alsnog enigzins duidelijk is.

Grtn Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op wo jan 30, 2008 12:38, 3 keer totaal gewijzigd.
door dd06
#22622
heeeeeel vriendelijk bedank tt maniac echt duidelijk zo :P !!! emanuel ook bedankt voor de reactie en de link !

nu weet ik wat ik moet gaan halen ! optie 2 dus, geluid zal minder zijn maar hij zal niet in veiligheid lopen !
ga zien da ik deze snel kan bestellen !

echt heel vriendelijk bedankt !

mvg mark
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]