Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#31500
Op het Engelse TT forum heb ik een artikel van de ondertussen ó-zo-bekende 'WAK' gevonden waarin hij beschrijft hoe je bepaalde delen in de motorruimte beter kan aarden (dus met de '-'pool verbinden).

Hierdoor schijnt de auto beter te reageren, soepeler te lopen, etc.
Moeilijk te geloven, moeilijk te omschrijven, maar ergens geloof ik er wel in.

Een vriend van me had dit vroeger identiek bij zijn Honda Civic Type R gedaan, waarbij hij ook merkbaar verschil voelde.

Wat denken jullie?

artikel: http://www.wak-tt.com/mods/eearthing/eearthing.htm
door emanuel
#31505
Bij heel veel auto's zit tussen het motorblok en de carroserie een dikke litze kabel voor de aarding. Bij onze Mini uit '77 in ieder geval wel.
Gebruikersavatar
door screamer
#31563
Tja... vraag me af of het een merkbaar resultaat zal geven. Natuurlijk is betere geleiden, dus lagere weerstand, altijd beter. Maar mag toch aanemen dat er bij het ontwerp al goed naar gekeken/berekend /getest is of dat er genoeg conact is tussen het motorblok en de rest van de auto, dat zijn toch basis elementen in een ontwerp!


Guy
Gebruikersavatar
door sweeper
#31568
Als ik de reacties op het Engelse forum zie lijkt het mij "baat het niet, schaad het niet"

Ga het ook eens aan een vriend voorleggen die VAG monteur is. Misschien kan hij nog een reden geven het wel of niet te doen.
Gebruikersavatar
door Mischa
#31578
Ik was het een tijd geleden al eens van plan, maar is er nooit van gekomen.... Zodra het weer wat beter wordt zal ik het doen en jullie mijn bevindingen melden ;)
door allewijn
#31586
Sweeper schreef:Als ik de reacties op het Engelse forum zie lijkt het mij "baat het niet, schaad het niet"

Ga het ook eens aan een vriend voorleggen die VAG monteur is. Misschien kan hij nog een reden geven het wel of niet te doen.
Ben benieuwd, ik hoor het graag zsm, dan kan ik er ook aan beginnen!
Gebruikersavatar
door screamer
#31590
Ben ook benieuwd naar de bevindingen! Als er merkbaar (positief) verschil is ga ik er ook eens naar kijken.
Gebruikersavatar
door sweeper
#31597
Heb net een oude rot in het autovak gesproken die nu auto onderdelen winkel runt die zegt dat dit al zo oud is als de weg naar Rome, en dat het zeker nut heeft.
Hij kon zelfs zo uit zijn magazijn platte aarde kabels pakken die daar voor bedoeld zijn.

Hij gaf duidelijk aan dat auto's te weinig aarde punten hebben, wat resulteert in meer weerstand en dus meer energieverbruik wat de motor moet opvangen.

Slechte aarding zorgt ook voor spanningspieken & dippen waardoor bijv. de autolampen zo snel stuk gaan. Dit was een algemeen euvel van de Golf 4.

Kortom zijn punt is "DOEN het wordt er alleen maar beter van." En hij gaf ook aan om tegelijk ook de motorkap mee te aarden.

De VAG monteur wordt wel volgende week voordat ik die spreek.

Eric
Gebruikersavatar
door sweeper
#31734
Heb net gesproken met de VAG monteur, en hij heeft mij eigenlijk precies hetzelfde antwoord gegeven als het antwoord dat ik hiervoor geplaatst heb. Hij gaf ook specifiek aan de motorkap te aarden.

Hij gaf dus aan dat het heel goed is om te doen. Hij kon niet aangeven of er ook een duidelijke verbetering zou zijn in de zuinigheid van de auto.

Als ik een keer tijd heb ga ik het eens met hem doen en er een How To van proberen te maken in het Nederlands. (dat zal wel even duren hoor).

gr. Eric
Gebruikersavatar
door sweeper
#32867
Ik heb gistermiddag 4 m1 10 mm2) kabel, en 14x ( m8 ) terminals gekocht, en tussen de sneeuwbuien door in 2 uurtjes op 6 punten het motorblok geaard.

Ik heb de volgende handleiding op internet gevolgd. http://peterbeers.net/vw_roadtrip/GTI/G ... ground.htm

Deze link heeft goede foto's, dus heb ik niet de moeite genomen om er direct zelf ook foto's van te maken. (gezien het weer)

Direct resultaat is een rustigere stationair loop & beter ontvangst van de radio.

Ik heb de kabel verdeeld in 1x 40 cm, 3x 50 cm & 2 x 60 cm.

zijpaneel passagier zijde > inlaat spruitstuk = 50 cm
inlaat spruitstuk > kleppendeksel = 60cm
inlaat spruitstuk > rechter kant motor = 50 cm
rechterkant motor> accu = 50 cm
versnellingsbak > accu 60 cm
zijpaneel bestuurder zijde > accu 40 cm

Je hebt wat extra kabel, wat je de ruimte geeft wat extra lengte te nemen voor de verschillende kabels om ze netjes weg te kunnen werken.

Voor de zijpanelen is het niet makkelijk een goede aansluiting te vinden, omdat alles gelast is. Ga zelf nog navragen bij VAG monteur of ik het zo goed heb gedaan.

Het is een makkelijk klusje dat je eigenlijk gewoon moet doen het kan er nooit slechter van worden is mijn mening.

gr. Eric
Gebruikersavatar
door sweeper
#33038
Even een update. Heb foto's gemaakt van het resultaat.

Wat betreft het aarden van de zijpanelen. Ik heb de voorste schroef bij de koplamp losgemaakt, en tussen de carrosserie delen de terminal geschoven over het gat van de schroef. de kabel kan precies achter de koplamp langs naar het bevestigingspunt. (het is even pielen, maar het kan)
De motorkap van de TT is gemaakt van Aluminium, dus het heeft geen zin deze ook nog te gaan aarden.

Mocht er animo zijn om hier een aparte "How To" van te maken, dan hoor ik het wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
door screamer
#33050
En merk je ook echt verschil?

En waarom zou het geen zin hebben om een aluminum motorkap te aarden, geleid prima hoor. :)


Groeten,

Guy
Gebruikersavatar
door sweeper
#33056
Het eerste verschil wat ik merk is minder ruis/storing op de radio. Ik reed laatst een garage kelder in van een AH in Haarlem normaal had ik totaal geen ontvangst meer, nu nog enigszins.
Ook heb ik het idee dat de motor stationair rustiger loopt. Verder is het nog te kort om te zeggen of de motor zuiniger is geworden en/of meer pk's heeft. Ik denk zelf dat dat marginaal zal zijn.

Misschien is het allemaal wel zo dat "de wens is de vader van de gedachte" is.

Ik zou eigenlijk niet weten of het uitmaakt dat je de motorkap aard. Wat ik wel weet is dat ik geen geschikt punt heb gevonden om hem te aarden.
Gebruikersavatar
door screamer
#33063
Sweeper schreef: Misschien is het allemaal wel zo dat "de wens is de vader van de gedachte" is.
Haha, ja dat is vaak de vraag. :D Het zal er in ieder geval niet slechter op geworden zijn. ;)


Guy
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]