@metaal : Heb nu mijn mk1 bij de *** laten fijntunen (ik was degene die zijn TT als eerste op de rollenbank liet zetten tijdens de meeting) de standaard 180pk 235Nm zijn nu 212pk (bij 5076 trn/pm) & 339 Nm (bij 3316trn/pm) met BP Ultimate geworden, en dat is echt wel te merken hoor.
De kick in de rug die je krijgt komen van de extra Nm's, de pk's vind je alleen terug in de hogere toeren en topsnelheid. Als je niet het gevoel van snelheid ervaart is de vraag hoeveel trekkacht je erbij gekregen hebt, en hoe/wanneer je de beschikking erover hebt.
Toch een rollenbank test doen om zeker te weten dat het goed gebeurt is. Bij de *** werd mijn auto direct op de bank gezet en eerst gecontroleerd hoe de huidige staat was, vagcom uigelezen e.d. Mijn auto wel 6 á 7 keer op de bank getest, en 2 keer op de straat getest voordat hij tevreden was over het resultaat. En dat alles voor het TT meeting tarief van € 399,-.
Kan dus niet anders zeggen dan dat Ronald ze best gedaan heeft.
Het duurde wel lang voordat alles geregeld was omdat er allerlei mensen langs kwamen zonder afspraak.
@ Blackboard : Als de *** je niet kan helpen zou ik voor JD Engineering gaan.
De meeste tuners lezen en vervangen een standaard aantal kenvelden in de software zonder dat ze precies weten wat ze aanpassen. Je merkt dus wel verschil, maar of het correct gebeurt is weet je eigenlijk niet. Ronald noemt dit soort tuners "WEHKAMP TUNERS". Het resultaat is vaak om te huilen, vraag maar aan Joop.
De dealers (ABT) krijgen een standaard voor elke auto/motor type wat ze inladen en klaar. Die doen het dus wel, maar weten ook eigenlijk niets.
Het tunen bij de dealer is denk ik wel minder risicovol omdat er misschien iets meer marge wordt gehouden, maar veel te duur.
Er wordt ook vaak niets gecontroleerd wat het resultaat is (rollenbank).
Goed tunen is maatwerk, elke auto heeft z'n eigen eigenaardigheden. Er is er dus geen één gelijk.
gr. Eric