Audi TT Club - Forum

Vind hier alles op het gebied van multimedia zoals: Audio, navigatie, telefonie & video/DVD
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Rolf_TT
#37960
Hallo allemaal,

het is een beetje een zooitje geworden met alle topics over het ombouwen naar een Concert II dus wil ik proberen met 1 topic alle configuraties te behandelen.

Tevens gegevens over welk type Concert II je kan gebruiken en foto's

Configuraties:

1. Concert I Zonder Bose -> Concert II
2. Concert I met Bose -> Concert II

Graag hoor ik alle mensen met een geslaagde wissel over wat ze gedaan hebben en hoe.

tnx! Rolf
Gebruikersavatar
door Rolf_TT
#37964
1. Concert I zonder bose -> Concert II

Deze is eenvoudig; koop bij gufatec of ergens anders op e-bay een canbus emulator. (al vanaf 19 €)

Stekkers ertussen en gaan! blijkt uit 95% van de gevallen te werken.

werkt één of meerdere speakers niet? check de bedrading en zorg dat de aansluiting naar de speakers op de goede plekken zitten.

In dit geval wordt de voorversterker gebruikt dus geen gedoe met het inschakelen van het Bose systeem.

Onderdeel nummer van de Concert II welke 100% in de TT past (met verzinkbare knoppen): 4B 035 186Q

Alle andere types van bijvoorbeeld de A3 passen wel echter dient de front aangepast te worden naar de 22 cm. die benodigd is om hem in de front van de TT te laten passen. wel dien je er rekening mee te houden dat je de knoppen niet weg kan drukken aangezien die vast zijn dus mogelijk dat je TT klep niet 100% dicht gaat.
Gebruikersavatar
door Rolf_TT
#37965
2. Concert I met bose -> Concert II

Hier ben ik dus nog mee bezig aangezien dit toch wel een lastiger klusje is.

ik heb wel al:

- canbus emulator van gufatec
- Concert II radio aangepast naar TT formaat.

nodig:

- bedrading op goede locatie plaatsen + can-bus plaatsen
- inschakelen Bose met vag-com
Laatst gewijzigd door Rolf_TT op ma mei 04, 2009 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
door allewijn
#37967
Het enige wezenlijke verschil tussen de Non-Bose en de BOSE systemen in de TT mk1 is:

Non-Bose TT:
De voorste speakers (de 16.5cm woofers en de tweeters in de deuren) worden aangestuurd door de twee kanaals versterker die in de Concert radio zit. Versterking ligt zo rond de 20watt per speaker.
De achterste speakers (in de achterste panelen bij de EHBO zak-klep en de CDwisselaar-klep) versterken zichzelf. Dus de rear-line-out op de Concert radio wordt benut, vanuit die rear-line-out loopt bedrading naar de rechter-achter-speaker. Achterop deze speaker zit een klein simpel versterkertje, die de rechterspeaker aanstuurt en vanaf dat versterkertje loopt ook bedrading naar de linker achter speaker.

Bose TT:
De interne versterker in de Concert radio wordt niet benut.
De Concert radio heeft een front-line-out en een rear-line-out. Vanuit beiden uitgangen loopt bekabeling naar een meerkanaals Bose versterker, die ergens achterin de TT zit (ik weet even niet precies waar). Vanuit deze versterker loopt bekabeling naar alle speakers in de TT. De TT roadster heeft ook nog een kleine subwoofer die ook door deze meerkanaals versterker aangestuurd wordt.

Mijn eigen TT:
Ik had in eerste instantie een Non-Bose TT en vondt het geluid niet voldoende.
Ik heb dan ook een goede 16.5cm Focal audiofiele composet in de deuren geplaatst, de deuren met bitumen bekleed, en goede speakerkabel vanaf deze composet direct naar de achterbak van de TT getrokken. In de achterbak vervolgens aangesloten op een goede JBL versterker.
Met een Becker verloopstukje heb ik de line outs van mijn Concert I radio omgezet naar RCA Tulpen (front en rear), waardoor ik een mooie RCA kabel vanaf de radio naar de versterker kon trekken.
De interne versterker van de Concert radio gebruik ik nu dus ook niet meer. Ik gebruik enkel de Front-line-out van de Concert I radio, de achterste speakers heb ik ontkoppeld (audiofiel gezien is een goed opgestelde composet voorin namelijk meer dan voldoende).
Komt dus eigenlijk qua idee een beetje op hetzelfde neer als het Bose systeem, maar dan met betere componenten.
Hier terug te lezen in de inbouw in PDF formaat: http://www.tt-forum.nl/forum/downloads. ... il&df_id=9




De Concert radio kan men met VAGCOM instellen of de line outs benut moeten worden of niet,
hier uitgelegd:

Concert 1 reeks:
In VAGCOM select "56" RADIO, then Select "07" RECODE.
Example Code 00517 (voorbeeld om terug naar default te gaan)

Digit Description

1. Country ID (0 = standard)

2. Sound Coordination (0 = standard)

3. Number of passive speakers
0 = No passive speakers (Bose)
1 = Front left (Bose with hands-free phone)
2 = Fronts passive, rears active
5 = Fronts passive, rears non-active

4. Sound System
0 = standard
1 = Bose

5. Radio Configuration
1 = No CD changer
3 = With CD changer
5 = With secondary display
7 = With CD changer and secondary display

00217 - Would give you Bose equalisation and Fader control. (Useful if you wanted to use the radio Rear output to power an additional subwoofer.) Fader ingeschakeld dus.
00517 - Should be a default Bose setting. Terug naar default bose, met fader uitgeschakeld.


Voor de latere Concert/Chorus 2 modellen
In VAGCOM select "56" RADIO, then Select "07" RECODE.
Example Code 04632

Digits
1 - Country ID always 0

2 - Radio configuration Always 4 for TT
(0-A8,1-A4,2-A6,3-A4Cab,4-TT,5-A2)

3 - (FO-Fader Off, BO-BOSE Config,
AO-Active Amp off for telephone call)
0=
1=FO
2=BO
3=FO,BO
4=AO
5=FO,AO
6=BO,AO
7=FO,BO,AO

4 - (NAV- Navigation input active,
TEL- Telephone input active
SBS- Active)
0=
1=NAV
2=TEL
3=NAV,TEL
4=SBS
5=NAV,SBS
6=TEL,SBS
7=NAV,TEL,SBS

5 - (DIV=Diversity Box
CDC=CD Changer
MFS=Multi Function Steering Wheel)
0=
1=DIV
2=CDC
3=DIV,CDC
4=MFS
5=DIV,MFS
6=CDC,MFS
7=DIV,CDC,MFS

04732 - Would give you TT setting, Bose equalisation, Active amp off via phone and NO Fader control, Navigation and Telephone inputs active and a CD Changer installed (fader uit dus)

04632 - Would give you the above but With Fader control (Useful if you wanted to use the radio Rear output to power an additional subwoofer.) (fader ingeschakeld)


In principe maakt het wel of geen Bose systeem dus GEEN verschil voor de TT.
Je moet hem middels vagcom enkel juist instellen.
Dus of je nou wel of geen Bose hebt, je hebt een CANBUS emulator nodig (omdat de mk1 van voor 2002 geen volledig canbus heeft) en meer volgens mij niet.
Gebruikersavatar
door Rolf_TT
#37968
Top! hier heb ik (en vele anderen) wat aan!

Moet ik dus nog even een vag-com kabel gaan regelen; om hem zelf in te stellen.

ik concludeer uit jou reactie dus dat ik geen aanpassingen hoef te doen aan de bedrading verder?

ik zie wel dat het bose draad (blauw uit mijn hooft) wel de canbus stekker in gaat maar er niet meer uitkomt. Moet ik die gewoon doorpluggen?

tnx!
door allewijn
#37975
Rolf_TT schreef:Top! hier heb ik (en vele anderen) wat aan!

Moet ik dus nog even een vag-com kabel gaan regelen; om hem zelf in te stellen.

ik concludeer uit jou reactie dus dat ik geen aanpassingen hoef te doen aan de bedrading verder?

ik zie wel dat het bose draad (blauw uit mijn hooft) wel de canbus stekker in gaat maar er niet meer uitkomt. Moet ik die gewoon doorpluggen?

tnx!
Blauwe draad, is dat niet gewoon de remote draad? Dus degene die de versterker aanschakeld/uitschakeld?
Ik weet even niet welke draad je anders bedoeld...
Gebruikersavatar
door Rolf_TT
#37999
die blauwe draad zit in een van de stekkers van de TT -> gaat de canbus emulator in -> komt er niet meer uit.

Had het gevoel dat deze het signaal geeft om de Versterker in te schakelen.

Ik zal eens ff een goede foto maken van die emulator en de stekers ervan.

Gr, Rolf
Gebruikersavatar
door Timcollaris
#43090
Hallo

Ook ik heb zojuist me oude concert 1 radio vervangen voor een concert 2
Nu ben ik opzoek naar een passende canbus emulator
Waar of wie kan mij deze bezorgen.

Het gaat om een tt van 1999
met een niet bose systeem.

Functies die niet werken zijn:
Voorenste luidsprekers doen het niet
Knopverlichting werkt niet op de licht schakelaar
Gaat niet aan en uit op het contactslot
DIS werkt niet ( maar dat is geen must)
Gebruikersavatar
door Timcollaris
#43239
Ook ik heb de Concert 2 aan het werken.

Mijn TT is van 1999 en is niet full canbus
Achter is de TT voorzien van actieve speakers
Er gaat dus een stuursignaal en een audio signaal naar de achter speakers
Voor in de deuren zitten bose speakers (8N0 035 411)
Deze worden aangestuurd door de interne versterker van de concert 2
Tevens is mijn TT voorzien van een 6 cd wisselaar.

Wat heb ik nou precies gedaan
- Radio uitgebouwd.
- Heb van rolf TT een canbus simulator overgekocht
- De stroom stekker (zwart) gaat in de canbus simulator en de zwarte stroomstekker wat uit de canbus komt gaat in de radio
- Dan heb de de gekoppelde stekker (blauw groen geel) uit elkaar geklikt, en heb de groene vervangen
voor de identieke groene stekker die aan de canbus simulator zit, deze word als hij weer met 3e aan elkaar zit op de oude plaats terug gestoken.
De groene stekker wat er eerst in zat, zit dan los achter de radio.
- Dan de bruine stekker terug geklikt voor de deur speakers
- Dan de rode stekker op de oorspronkelijke plaats terug klikken, naast de gele stekker
- Radio terug duwen
- fm en scan in drukken code ingeven en klaar.

Echter is er 1 kleine maar.
Het DIS (bovenste schermpje in je dash) geeft niet meer aan welk nummer er momenteel loopt.
Hier ga ik nog even mee experimenteren als ik meer tijd heb om dit ook werkende te krijgen.
Zodra ik hier meer over weet meld ik het


Edit:

Het DIS word aangestuurd door het contactpunt data in de groene stekker.
Dat is het middelste rechter pinnetje in de groene stekker. op de oude concert 1
Op de concert 2 zit deze data aansluiting niet meer, dus jammer genoeg werkt bij een concert 2 het DIS niet meer
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]