Audi TT Club - Forum

Hier kan je alles plaatsen wat niet te maken heeft met het Audi TT Forum
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#54975
Beste Leden

Ik heb via Emanuel een mooi plaatje gekocht om mijn tomtom tussen de luchtroosters te plaatsen. Nu wil ik ook het snoertje graag aansluiten achter de radio of achter de sigarettenaansteker rechtstreeks op 12v.

Nou zie ik tegenstrijdige berichten op het net.
De één zegt dat het mogelijk is dus gewoon de cig.stekker er afknippen en aansluiten op de + en de -

De ander zegt dat in die cig. stekker het voltage wordt verlaagd naar ong. 5 a 6 volt wat de tomtom nodig heeft? Als ik dan de stekker eraf zou knippen zou de tomtom dus veel te veel volt krijgen en vast een keer kapot gaan.

Als je hem aansluit op je computer zit er niet zo'n stekker aan dus dus hoe werkt het dan, doet dan de computer zorgen voor een goed voltage?

Zijn er hier mensen die dit toevallig gedaan hebben?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
#54987
Oke, nee sorry heb zelf een XL.
Ooit weleens in mijn Seat op die manier mijn Ipaq zo aangesloten vanwege toenmalige tomtom.
Werkte prima maar was gewoon duidelijk 12V.

Pak een multimeter/spanningsmeter zou ik zeggen en je bent eruit!
#54990
Maak de draden net een maatje dikker en zet er een zekering voor en werk het netjes af bijv. met krimpkous, kun je altijd nog iets zwaarders onderweg erop aansluiten..best handig!
Had Audi weleens over mogen nadenken trouwens :roll:

Laat anders gewoon je TomTom goed op thuis en leg in je dashboard kastje een 12V adapterstekker voor nood, zo doe ik het nu.
#55003
Imix schreef:Mijn tomtom zit ook ingebouwd.. weet alleen niet hoe hij aangesloten zit, zal hem er is uithalen en als ik dan kan zien hoe hij zit laat ik het weten!.
heb zelf ook een one geloof ik..

Dat zou helemaal geweldig zijn.
Ik hoor het graag.hoe ze dat gemaakt hebben.

Groeten Michael
#55010
Voor mijn TomTom Iphone houder heb ik ook en cig plug, en die moet er zeker aan blijven zitten omdat de ipone geen 12V rechtstreeks kan verdragen. Ik heb achter de radio de bruine (-) draad & de rode geschakelde plus (+) draad opgezocht, en hier draden aan gesoldeerd met krimpkous.
Aan de draden heb ik een sigaretten plug gemonteerd, en de kabel aangesloten. Past allemaal prima achter de radio, en gaat keurig aan als je de sleutel omdraait.

De kabel kan precies boven het klepje langs uit het dashboard komen.

Afbeelding
#55017
Ik zou de TomTom in ieder geval nooit aan de 12 v van de auto hangen. Bij sommige uitvoering gaat dat mischien even goed, maar je wil echt niet weten wat voor spanningspieken er op het boordnet kunnen staan. Als je niet zo'n groot geval weg wil werken dan kun je de behuizing van de adapter eraf halen en de draden direct op de print solderen. Krimpkous erom en je hebt bijna niets meer over. Wel aansluiten achter een zekering ( bv aan de radio )
#55018
Ik zie nu ook dat de XL eveneens de 5V gebruikt, dus mini-usb en bijbehorende spanning.
Maar niet rechtstreeks doen :wink:
#55022
Bedankt voor de antwoorden.
Het is dus duidelijk dat ik de cig. stekker er aan moet laten zitten.
Ik ga inderdaad gewoon een cig. plug achter de radio maken en dan laat ik het snoer door het luchtrooster komen of boven het klepje net zoals bij Eric.

Groeten Michael
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]