Audi TT Club - Forum

Problemen? Wellicht kan iemand je helpen
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#8713
Aftermarket Xenon,

Al eens besproken in een ander topic maar heb hier een andere vraag over.
Ik wil dus zo'n aftermarket set xenon van 8000K gaan monteren maar nu heb ik gehoord dat bij sommige auto's die zo'n systeem hebben om je te waarschuwen als er een lamp kapot is er nog iets aangepast moet worden.
Het schijnt dat bepaalde auto's met zo'n foutmeldingssyteem de xenon's niet herkennen en dus de melding geven dat er een lamp defect is.

Iemand ervaring hier mee, is dit ook van toepassing op een TT?

Grtzz Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op wo jun 04, 2008 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
door emanuel
#8714
Dat is vrij simpel te controleren, haal de huidige lamp er even uit en kijk of er een melding verschijnt. Detectie voor dimlicht is nog niet zo heel lang verplicht, dus wat oudere auto's hebben het vaak niet. Je kan nl zelf erg goed ziet of een koplamp stuk is, in tegenstelling tot je achterlichten.

8000 K is wel erg hoog, ik vind het persoonlijk niet fraai. 6500K geeft bovendien meer licht en de lampen gaan langer mee. Ook het verschil in kleur met je stadslichten is dan veel kleiner.

Succes met de ombouw !
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#8720
Ok tnx, dat de TT deze detectie had wist ik natuurlijk.
Vroeg me alleen af of ik een foutmelding zou krijgen mocht ik die aftermarket set plaatsen zonder verder rekening te houden met een evt aanpassing om foutmeldingen hierover te voorkomen.

8000k is inderdaad een stukje blauwer als 6000, heb echter al witte led stadlichten en die ogen al wat blauwig dus ik ga er vanuit dat het redelijk zal matchen.

Heb het eerdere topic hierover nog eens nageplozen en iets gevonden waar ik in eerste instantie overheen heb gelezen.
krieltje schreef:ik hoorde net dat er een computer adapter naast gezet moet worden ivm de storingsmelding op de boordcomputer,is dat zo charlotte?
Dat ding is geloof ik even duur als de xenonset zelf

Kan je mij een totaalprijsje geven compleet met inbouw?

groetjes mart
charlotte schreef:zover ik nu weet is er inderdaad een aparte kabelboom bij nodig om eea via de boardcomputer goed te laten gaan.
inbouwen is moeilijk te zeggen op voorhand omdat je misschien de hele koplamp eruit met halen en dan moet je bij de TT de complete voorbumper demonteren en dan ben je al weer heel wat tijd verder.
Kabelboom kost 20 euro extra.
gr,
charlotte
Dat is dus waar het mij om ging.

Zal de volgende keer toch nog maar eens ff wat beter lezen :oops:

Had trouwens de keus uit een 40 watt en een 50 watt set, heb de laatste maar genomen maar of het nog wat uitmaakt weet ik niet.

Grtzzz Henk
door emanuel
#8721
Dat is gek, alle echte Xenon sets die ik ken zijn 35 Watt. Er komt dan al 3x zo veel light uit dan met de Halogeen lampen. Het zijn toch wel echte xenons en geen aangepaste halogeenlampen met een kleurfilter erop ? Die zie ik steeds meer op EBay waar ze worden aangeboden als Xenon lampen :evil:
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#8737
Heb het wattage ook nergens meer kunnen terugvinden op de doos, vreemd. Nee het zijn originele units compleet met ontstekingsmodule.
Heb ze er vanmiddag ingezet, net tegen het schemeren even een foto gemaakt. Moet zeggen dat de lichtkleur ontzettend goed bij de leds stadslichten past. En wat een verschil in lichtopbrengst, ziet wel komisch uit als je ziet hoe de lampen op eens aanspringen. Heel anders als met de oude Phillips Blue Vision's.
Afbeelding

Weer een mod erbij........., many to follow :D
door krieltje
#8744
netjes man
Gebruikersavatar
door charlotte
#8767
Ziet er goed uit en zoals ik het begrijp heb je origineel gekocht??

Er bestaan inderdaad sets die meer Watt hebben, dus dat is niet zo vreemd.


Momentel zijn er xenon sets uitgebracht die in de balast iets extras hebben ingebouwd gekregen waardoor boordcomputers niet meer over de fling gaan. Ik moet het binnenkort inbouwen bij een klant dus ben erg benieuwd of dit het ei van columbus is.

gr,
charlotte
door emanuel
#8770
Ziet er goed uit ! Kleur valt me mee, ik had een paarsere gloed verwacht. Hopelijk is er binnenkort weer ergens een meeting, kan ik ze in het echt zien...
Gebruikersavatar
door svkaster
#8785
Heb toch nog effe een vraagje. Ik heb zelf bij de dealer twee jaar geleden een aftermarket Xeon setje laten inbouwen in mijn bestaande behuizing. Ben er erg tevreden over maar ik las laatst ik dacht door Mark een artikel over dat de Audi TT verschillende soorten reflectors heeft uitgebracht in de 8 jaar dat de eerste TT geproduceerd is. Kan iemand mij hier meer over vertellen. :!: Ik ben wel erg tevreden met het verschil t.o.v mijn oude verlichting maar als ik door een andere reflector of zo iets meer lichtopbrengst kan krijgen dan heb ik wel interesse, mits deze units of reflectors niet al te duur zijn. Of is het mischien goedkoper en simpler om er 8000K of 10000K lampen in te zetten? :?: En is dit dan ook mogenlijk met hetzefde voor schakel apparaat :?:
ik heb nu las ik mij niet vergis 6000K lampen.

m.v.g

Stefan
door emanuel
#8802
svkaster schreef:Heb toch nog effe een vraagje. Ik heb zelf bij de dealer twee jaar geleden een aftermarket Xeon setje laten inbouwen in mijn bestaande behuizing. Ben er erg tevreden over maar ik las laatst ik dacht door Mark een artikel over dat de Audi TT verschillende soorten reflectors heeft uitgebracht in de 8 jaar dat de eerste TT geproduceerd is. Kan iemand mij hier meer over vertellen. :!: Ik ben wel erg tevreden met het verschil t.o.v mijn oude verlichting maar als ik door een andere reflector of zo iets meer lichtopbrengst kan krijgen dan heb ik wel interesse, mits deze units of reflectors niet al te duur zijn. Of is het mischien goedkoper en simpler om er 8000K of 10000K lampen in te zetten? :?: En is dit dan ook mogenlijk met hetzefde voor schakel apparaat :?:
ik heb nu las ik mij niet vergis 6000K lampen.

m.v.g

Stefan
Beste Stefan,

Het is een misverstand dat lampen met een hogere K waarde ook meer licht geven. het is juist andersom. Het hoogste rendement hebben xenon branders van 4200K. Door het verhogen van de kleurtemperatuur (daar staat die K nl voor, graden Kelvin eenheid voor temperatuur) zakt het rendement en komt er juist minder licht uit. Andere reflectoren zou kunnen helpen mits deze speciaal voor xenon ontworpen zijn. De reflectoren die bij jouw xenon set passen zijn dat dus niet. Xenon geeft namelijk een iets ander lichtbeeld dan halogeen. De xenon reflectoren zijn gemaakt voor D2S lampen en die hebben weer een andere brandpuntsafstand dan jouw xenons. In mijn TT zitten de xenons in projector lampen, als jouw lampen ook van dit type zijn wordt het een nog complexere zaak. Ik zou er zelf de moeite niet voor doen om de hele koplamp open te slopen om een reflector te vervangen die heeel misschien 5% meer licht geeft, dat zie je nl met het oog niet terug.


Wil je echt beter licht, inversteer dan in de echte Xenon lampen, daar is alles optimaal op elkaar afgestemd.
Gebruikersavatar
door TTmaniac
#8875
charlotte schreef:Ziet er goed uit en zoals ik het begrijp heb je origineel gekocht??

Er bestaan inderdaad sets die meer Watt hebben, dus dat is niet zo vreemd.


Momentel zijn er xenon sets uitgebracht die in de balast iets extras hebben ingebouwd gekregen waardoor boordcomputers niet meer over de fling gaan. Ik moet het binnenkort inbouwen bij een klant dus ben erg benieuwd of dit het ei van columbus is.

gr,
charlotte
Hoi Charlotte,

Ik bedoelde met origineel, niet origineel Audi. Maar geen imitatie "look a like xenon" lampjes zoals die op marktplaats worden aangeboden als reactie op de vraag van Emanuel. Een beetje verwarrend omschreven door mij :D
Ik heb wel een set waarin, zoals jij in je reactie aangeeft, met een aangepaste ballastset, dus er zijn geen verdere aanpassingen meer nodig om foutmeldingen te omzeilen.

Ik ben eigenlijk maar tegen 1 klein probleem aangelopen en weet niet of dit met een evt verschil in diameter tussen een een 35W lamp en de 50W lamp te maken had.
Halverwege de Xenon buis zit een verdikking c.q. bolletje, dit bolletje bleek een mm dikker te zijn dan de diameter van de originele H1 lamp.
Het bevestigingsframepje voor de lamp aan de achterzijde van de koplampreflector (waar ook je klemveertje opzit) heeft een doorvoergat wat net de klein was voor dit bolletje. Ik heb dit met nogal wat priegelwerk met een klein vijltje groter moeten maken zodat de xenonbuis in zijn geheel in de koplamp geschoven kon worden.
Ook het terug op zijn plaats klemmen van het veertje wat het lampje weer op zijn plaats houdt was niet echt makkelijk omdat de xenonlamp een wat dikkere voet had. Je moet daar wat kracht zetten om hem weer mooi te kunnen inhaken. Misschien varieert dit van set tot set, heb helaas geen vergelijkingsmatriaal.
Wellicht iets om even van te voren te checken omdat het de zaak nogal kan vertragen maar het is wel allemaal goed te doen voor iemand die een beetje handig is.

Maar zoals met alle mods wil ik graag weten hoe iets gedaan wordt. En al duurt het dan wat langer aan het eind van de rit heb ik wel weer wat bijgeleerd. Bovendien vind ik het veel te leuk om alles zelf uit te pluizen, das voor mij gewoon een belangrijk deel van de hobby. (en het spaart aanzienlijk in de uitgaven :D )
Groot voordeel van dit systeem vond ik wel dat je moeiteloos alles kunt terug zetten naar H1 omdat alles kant en klaar met stekkers te bevestigen is. Alles van de originele bedrading blijft mooi heel.


@Stefan

Ik heb e.e.a. nog eens nagevraagd en idd er zijn zowel 35w als 50w sets verkrijgbaar. Het verschil zal hem natuurlijk in de lichtopbrengst zitten. Als ik daar alleen voor was gegaan was ik met een 6000K set beter af geweest (zoals Emanuel voorheen al correct opmerkte)

Iedere verkleuring heeft een nadelige invloed op de uiteindelijke lichtopbrengst.
Maar ik ben natuurlijk ook voor de "looks" gegaan en vondt 8000k mooi genoeg en het matchte ook het beste bij mijn led stadslichten. 10.000K is me te blauw en 12.000 wordt paarsachtig, maar smaken verschillen natuurlijk. Het lijkt trouwens op de foto witter dan het in werkelijkheid is, hangt sterk af vanonder welke hoek de foto genomen is. Vindt het toch behoorlijk blauwig uitzien s'avonds, maar de volgende meeting kun je het zelf eens goed bekijken.

Even een tabelletje voor de duidelijkheid. (ff op het plaatje klikken voor betere leesbaarheid)
Afbeelding

Grtzz Henk
Laatst gewijzigd door TTmaniac op di feb 27, 2007 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#8876
9500K wordt weer als ideaal wit licht beschouwd als je kleur moet bepalen e.d. vage boel haha
want die waardes liggen bij TL-licht weer anders :D

Als t maar licht geeft en mn zicht goed is vind ik t wel best, merk nu met mn xenon soms niet eens dat t aanstaat.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#8877
Ik heb er, volgens mij, de standaard fabrieks xenonlampen in zitten, maar er valt mij iets op.
Als ik de lampen aanzet, dan zie je de lichtvlek wat omhoogklimmen op de muur. Het lijkt wel ofdat ze op temperatuur komen, of dat het een soort van automatisch goedstellen is. Welnu, dit gebeurd niet altijd... Af en toe klimt de lichtbundel niet omhoog en schijnen de lampen maar een paar meter ver. Dat is enorm irritant als je 's avond over een landweggetje rijdt zonder straatverlichting. Komt dit vaker voor? Is het wellicht een soort van afstelling oid? Of is er iets kapot en moet ik naar de garage? Ik heb namelijk nog wel garantie.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
door charlotte
#8908
Oke verhaal weer duidelijk. Ik denk wel dat diverse merken inderdaad wat verschillen in de lampen (maat/bolletje) hebben zitten.

Vwb het klimmen van het licht, een xenon lamp moet even opwarmen zeg maar, hij wordt feller na paar seconden en de lichtvlek wordt dus ook groter daarmee en ik denk dat je dat ziet. Als je twijfelt of hij dat altijd doet ff laten checken inderdaad.

gr,
charlotte
Even voorstellen

Hallo allemaal. Guido, 54 jaar uit Limburg. Ik rij[…]

Even Voorstellen

Goedemiddag, Ik ben Marcel en ben sinds kort in h[…]

Regelmatig valt de hendel om mijn dashboardkastje […]

Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]