Audi TT Club - Forum

Vind hier alles op het gebied van multimedia zoals: Audio, navigatie, telefonie & video/DVD
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#21741
Het inbouwen van een RNS-E in de mk1 TT blijft voor mij kriebelen.
Nadat ik bij de laatste meeting in de TT van KEES heb gezien hoe prachtig hij zo'n RNS-E ingebouwd had in zijn mk1 TT, denk ik er zelf ook nog váák aan.

Het zou voor mij de ideale oplossing zijn: Groot scherm, navigatie, mp3 op SD kaarten, OEM-design, behoud FIS scherm, etc.

Enige wat mij telkens zo tegenhoud is de aanschaf / het maken van een dubbel-din middenconsole.
Dit ding was wel te koop, maar kost(te) dik 300 euro, en dan was hij nog niet eens in de structuur van de rest van het dashboard, dus moet hij nog met leder oid overgespoten worden...

De aanschaf van een RNS-E op zich is niet zozeer het probleem, deze worden via ebay (de Audi A4 versies), al voor goede prijzen aangeboden.

Ik blijf echter zoeken naar een oplossing voor mijzelf.

Ik kwam er echter achter dat het topic van KEES is verwijderd (klopt dit?)!

Hier de link:
http://www.tt-forum.nl/forum/viewtopic. ... light=rnse

Hier baal ik van, daar er FOTO's, handige info over de benodigde kabels, het aanpassen van het middenconsole, en andere wetenswaardige zaken in stonden.

Graag zou ik nogmaals precies willen weten wat ik nodig heb om alles compleet in mijn TT te krijgen
(dus welke canbus simulator, welke verlopen, ik heb non-bose, welke rns-e versie, etc.)

Groetjes,

Tim

Afbeelding
Laatst gewijzigd door allewijn op di jan 15, 2008 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
door allewijn
#21745
POGEA racing in Duitsland is nu volgens mij trouwens de énige die dit dubbel din console levert.
http://www.pogea-gmbh.de/product_info.p ... e5khd6uha5

Maar nog steeds 270,- dikke euro's en de afwerking is vreselijk, zodat er altijd nog leder omheen moet :?

Want standaard afwerking ziet er dus zo uit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
door Arnold
#21749
Dan mag je blij zijn dat je een RNS-E wilt inbouwen in een mkI ipv in een mkII. Ik wilde ook graag een RNS-E, maar voor mijn TT was het goedkoopste wat ik kon vinden circa 1200 euro en dan was de herkomst niet helemaal duidelijk....

Ik heb gekozen voor een BNS-5.0, dat is het navigatie scherm met het monochroon display. Voldoet moet ik zeggen prima, aangesloten op de cambus en alles werkte direct. De GPS antene heb ik onder het dashboard achter het handschoenen kastje geplaatst....
Gebruikersavatar
door MisterCats
#21750
Ja, ook ik vindt die dubbel DIN bij Cees er fraai.
Nadeel is voor mij dat er zo in het dashboard gezaagd moet worden :?

Misschien is de topic van Cees hierover nog wel terug te vinden of wil hij een verhaal maken wat we in de download sectie op kunnen nemen zodat iedereen die er interesse in heeft dit kan downloaden.
Succes
Hans
door allewijn
#21759
Het topic van CEES is absoluut niet meer terug te vinden, deze is verwijderd, vreemd genoeg.
Ik hoop gewoon dat (met behulp van CEES zelf) we een lijstje op kunnen stellen met alle benodigdheden om de RNS-E op mooie wijze in de MK1 te bouwen.
Laat ikzelf dan maar alvast beginnen:

BENODIGD:


De RNS-E zelf vanaf zeg 500,- euro:
(Let op of er een nieuwe versie software-dvd bij zit, dan heb je nieuwe kaarten, NL menu en NL spraak)
(En let op welke het is, ik meende dat wij de versie nodig hebben uit de Audi A4???)
Te vinden op Marktplaats & Ebay
Afbeelding

Het dubbel din frame á 269,90 euro:
Dubbel din frame
Afbeelding

De verloopstekker van onze connectoren naar de RNS-E connector:
(rekening houdend met of jouw TT wel of géén Canbus heeft, dus <2002>2002)
(Mijne is uit 1999, dus nog geen Canbus, dus canbus-emulator nodig)
(Ook rekening houdend met of je wél of géén Bose hebt)
(Ikzelf heb géén Bose, heb wél aan de standaard linker- én rechter-line-out-uitgangen, welke standaard in de 20 polige stekker, naast de CDwisselaar uitgangen zitten, RCA's gesoldeerd waardoor ik dus een versterker met tulpstekkers aan kon sluiten en de standaard voor en achter speakers afgesloten heb, dus enkel actieve composet voorin nu)

Mét canbus-simulator á 99,- euro:
RNS-E verloop mét canbus-simulator
Afbeelding

Zonder canbus-simulator á 34,95 euro:
RNS-E verloop zonder canbus-simulator
Afbeelding

Een GPS antenne mét FAKRA connector á 19,- euro:
Fakra GPS antenne
Afbeelding

Antenne adapter á 15,- euro:
Antenne adapter
Afbeelding


Dit is toch alles?
Of zie ik nog wat over het hoofd?
En ik lees nog iets over de aansluiting van een 'diversity antenna', maar waar is deze voor nodig? Wat doet deze? Is deze persé nodig? Hier linkje: Linkje

(En hier nog een handige PDF: PDF RNS-E
door allewijn
#21793
(Ik heb CEES zelf ook een PB gestuurd met de vraag of hij mij nog kan aanvullen/adviseren)
Gebruikersavatar
door Cees
#21800
Het is nu een beetje laat.........., ik zal effe een ljstje maken.

Afgelopen weekend de nieuwste software en de nieuwste kaarten (2008) van het net gehaald.
Moest wel op een double layer worden gebrand.
Helaas deed de kaart het niet..............maar............de software wel................ :D :D :D
Dus nu eindelijk alles in het nederlands..... :shock: :shock: :D
door krieltje
#21805
ziet er echt waanzinnig uit .Petje af dat je dat zelf kan allewijn.Ik snap geen moer van dat soort dingen.Geeft je wagen in mijn optiek een behoorlijke meerwaarde.
Gebruikersavatar
door Cees
#21808
Hier een stukje proza omtrent het zelf inbouwen van het groot Audi Navigatiesysteem op DVD basis de ?RNS-E?.

Ik zag op een gegeven moment deze navigatie op een foto in een Duitse TT.... :P :P :P
Dit was de oplossing vond ik, want de TOMTOM had mij al diverse keren in de steek gelaten.... :x :x
Tevens vond ik oplossing van de geheugenkaartjes ideaal... :D :D
Ik heb nu 2 kaartjes van 4 gig, dus 8 gig in totaal aan MP3tjes.
Tevens heb ik de Cd-wisselaar ook kunnen aansluiten op de RNS-E, dus muziek genoeg.

Het is een heel project geworden, en heeft mij ongeveer 2 maanden voorbereiding gekost
om alles uit te zoeken.

De TT Mk1 heeft pas sinds model 2002 Canbus: Canbus----->(CAN-bus is een toepassing van een netwerk in de motorvoertuigen. Met de toenemende complexiteit van voertuigen is de behoefte ontstaan om informatie snel en efficiënt uit te kunnen wisselen. In plaats van voor ieder stukje informatie een eigen draad te trekken, heeft men de ontwikkeling gezocht in netwerken. Netwerken zorgen ervoor dat je via één verbinding verschillende informatie kunt transporteren. De draad is nu dus niet meer exclusief bestemd voor één stukje informatie.)

Er is wel een mogelijkheid tot het plaatsen van de RNS-E als je geen Canbus hebt.
Je moet dan een canbus interface inbouwen

Oké, nu verder. Je bent er niet als je een Dubbel-din-console hebt.
Ik heb een RNS-E gekocht van een A4 die past het beste. De RNS-E van een A3 is aan de
bovenste hoeken niet recht.
Het probleem was ook dat de RNS-E uit een A4 groter is dan een dubbel-din.
De console moet dus ook op maat worden gezaagd.
Omdat de gekochte dubbel-din-console niet origineel van Audi is, en dus geen OEM
was dit niet gemakkelijk. De binnenzijde van de dubbel-din-console en echt ruig materiaal.
Dus het plaatsen van de climatronic later is ook niet echt makkelijk.
Ik heb hier zelf beugeltjes voor gemaakt en de climatronic vastgeschroefd aan de onderzijde van de dubbel-din-console. (De schroefjes zie je toch niet)
Achter de middenconsole moet ook het nodige worden verbouwd, de hele ophanging van je
radio en climatronic moet worden verzaagd.
Omdat de RNS-E niet diep genoeg in de middenconsole past moet er over een lengte van 15
á 20 cm een stuk van de kachel/Aircopijp worden afgezaagd. En vervolgens weer worden dichtgetaped met monstertape.

Ik heb de ophanging zo verzaagd dat de RNS-E te laag zat, vervolgens een stuk foam ingeplakt zodat de RNS-E mooi stevig zit zonder te schroeven.
Dit is ook makkelijk als tie er een keer uit moet.

Toen ik de console op maat had gezaagd, heb ik opgestuurd om hem te bekleden met leer.
Dit vond ik toen de mooiste oplossing. Helaas is dit door de huidenboer niet echt mooi gedaan.
Ik heb toen de console wel geplaatst. Echter heb ik 1 maand later alles er weer uit gescheurd omdat ik mij ergerde aan het slechte werk. Vervolgens het leer er weer af gescheurd.
Inmiddels had ik in Drachten een serieuze leerlooier gevonden. Hij heeft de console opnieuw
bekleed. Dit is erg mooi gedaan. Echter paste de climatronic niet echt mooi in het gat.
Daar had hij ook een oplossing voor. Zijn zoon werkte op een RVS-bedrijf en was zeer bedreven met een lasersnijder. Dus, hij heeft van de oude console een fotokopie gemaakt.
(van het gat van de climatronic). Zijn zoon heeft dit op de machine ingesteld en na 5 mislukkingen heeft hij een prachtige RVS rand kunnen snijden, die nu om de climatronic zit.

Ik noemde al dat de RNS-E niet door Audi wordt geleverd voor de MK1.
Dus moeten er aparte stekkers worden gemaakt. Gelukkig worden deze nu geleverd en
hoef je zelf geen draden en stekkers in elkaar te bakken.

Dan is er ook nog een verschil met de bedrading, er zijn verschillende aansluitpunten voor
Bose en niet Bose.

Als je nu alles voor elkaar hebt en je hebt de RNS-E aangesloten moet deze gecodeerd worden met de VAGCOM. Hier ben ik wel even mee bezig geweest.

Vervolgens wilde ik graag Bluetooth op de RNS-E, dus de RNS-E kon er weer uit.
Bluetooth aangesloten maar wilde eerst niet goed werken, dit lag aan de codering.
Op het engelse RNS-E forum ( www.navplus.us) de oplossing gekregen.

Ik zal deze week nog even een paar mooie foto's maken!!!

Eerst maar tot zover!!!!
door allewijn
#21811
Cees, dankjewel voor je goede uitleg!!!
Hier kan ik / kunnen we, zéker wat mee!
Fantastisch als je nog wat foto's wil maken, want het is werkelijk een geweldig apparaat.
Als jij kijkt naar de opsomming van alle benodigdheden, die ik opgesteld heb, klopt dat dan? Of mis ik nog belangrijke zaken?

Gr.

Tim
Gebruikersavatar
door MisterCats
#21815
Dank je voor de prima uitleg Cees :P

@ Paul... Kun jij dit in de downloadsectie plaatsen :?:
Dan kan voortaan iedereen deze uitleg downloaden als ze aan de slag willen.

Groeten
Hans
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]