Pagina 1 van 1

Reiniging Smoorklep

Geplaatst: za jun 24, 2006 10:21
door MARK
Door inwendige olielekkage van de turbo en de afvoer van carterdampen vervuilt de smoorklep, er vormt zich een zwarte teerachtige afzetting waardoor de kans ontstaat dat de smoorklep wanneer deze in het stationaire bereik regelt gaat klemmen. Dit resulteert in schommelingen tijdens stationair bedrijf (inzakken toerental naar bv 600 n/min en daarna weer terugkomen, meestal met koude motor).

Om even terug te komen op de olielekkage van de turbo, dit is volstrekt normaal echter wel met mate.
Wanneer de motor in het atmosferische bereik draait (turbo levert geen druk, op de drukmeter, als je deze bezit, is dit alles vanaf 0 Bar en lager) is de afdichting van het turbolager ondicht. Deze afdichting bestaat uit een labyrinth waar de olie tussendoor kan "kruipen" zolang er geen druk heerst in het compressorhuis/turbinehuis.
Afbeelding
Wanneer het lager en de afdichting slijten zal er aanmerkelijk meer olie mee komen waardoor de motor zal gaan roken, dan wordt het toch wel tijd de turbo naar het ziekenhuis te brengen.

Het smoorklephuis is goed te reinigen met Thinner/remmenreiniger, druk de smoorklep voorzichtig open, niet hard doordrukken tegen de eindaanslag. Nu is het ook mogelijk het gebied schoon te maken waar de klep zich bevindt tijdens het stationair lopen. Maak ook de zijkant van de klep schoon.
Wanneer alles schoon en droog is een klein beetje WD-40 of iets dergelijks op de scharnierpunten spuiten.
LET OP: vervang wel even de pakking welke zich tussen het smoorklephuis en het inlaatspruitstuk bevindt. Onderdeelnummer: 028 129 748

Na het terugplaatsen en alles weer te hebben aangesloten is het noodzakelijk de basisafstelling opnieuw uit te voeren, dit is op twee manieren mogelijk;

- Zelf uitvoeren;

- ACCU 10 minuten losnemen (- pool) daarna weer aansluiten en contact inschakelen.
Je zult nu horen dat de smoorklep de basisafstelling (0 - 100% afstelling) uitvoert dit
duurt ong. 10 sec.


- Naar de Dealer en basisafstelling uit laten voeren;

- Computer aansluiten met ingeschakeld contact;
- 01 Motorelektronica kiezen;
- Storingsgeheugen afvragen + wissen;
- 04 Basisafstelling uitvoeren;
- 060 Smoorklep --> "Q" basisafstelling wordt uitgevoert --> nu verschijnt als
alles goed verlopen is "ADP OK"
- Klaar ben je. :D


Als bijlage een aantal foto's van de smoorklep:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Succes :)

Geplaatst: ma sep 04, 2006 14:23
door janstefke
kunnen wij die basisafstelling ook doen met ons vagcom?

Geplaatst: ma sep 04, 2006 17:56
door MARK
Jep.... :D

- Basic Settings - 04

- Group 060

- Do It!

Succes :)

Geplaatst: ma sep 04, 2006 18:37
door janstefke
weet je zeker dat het basic settings 04 is,
ik lees op www.priemus.nl/gasklepservice.html dat het
08 moet zijn omdat de auto communiceert met kwp-1281.

04 is voor kwp-2000 staat er

Geplaatst: ma sep 04, 2006 18:43
door MARK
Basisafstelling is altijd al nummer 04 geweest :D

Mijn toettoet is van 1999 maar praat dus al met VAG-COM in de toekomst :wink:

Geplaatst: ma sep 04, 2006 18:50
door MARK
Ik kijk naar de originele VW/AUDI Reparatiebrochure......

Geplaatst: di sep 05, 2006 16:56
door janstefke
u had gelijk......
heb hem schoongemaakt, en heb weer afgesteld met vag-com