Audi TT Club - Forum

Vind hier alles op het gebied van multimedia zoals: Audio, navigatie, telefonie & video/DVD
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door kire
#23353
Hallo,

Zal iemand eens duidelijk kunnen vertellen hoe het nu met concert 2 radio in combinatie met een can bus interface simulater zit?

Er zijn hier veel topic over geplaats, maar ik weet nu nog steeds niet welke ik precies moet hebben en hoe ik het moet aansluiten. Ik heb zelf een tt uit 1999 waar oorspronkelijk een concert 1 in zat, die nu vervangen is door een concert 2 radio.

Ik heb zelf op e-bay 2 simulators gezien. Ze lijken op elkaar. Maar ik weet niet zeker wel ik moet hebben en of het de goede is. Zijn ze ook ergens in Nederland te krijgen?

bvd,

m.v.g

Can-bus 1

Can-bus 2

Can Bus 3 Iets goedkoper...

Enige verschil, wat ik kan vinden is dat de 1 voor chorus 1 en de ander is voor chorus 2.... Weet alleen niet wat chorus is..
door kire
#23371
Kan iemand ook de complete uitleg over can bus kunnen vertellen?

Ik heb net te horen gekregen van een deskundige met audio apparatuur en can bus in autos, dat een can bus simulator helemaal geen optie is voor mij. Dat het hoog waarschijnlijk niet zal werken.

Het probleem is op het moment dat alleen mijn boxen voorin werken en de sub woofer ook. Zei vertelde mij ook dat ik of een andere versterker moet kopen om alle kanalen te kunnen gebruiken of nieuwe leidingen moet trekken zodat alle boxen werken, maar dan zal de fader niet meer werken. Hier lees ik alleen maar dat een can bus de oplossing is, maar ik zal het zonde van het geld vinden als ik er 1 bestel terwijl het niet nodig is.

Ik snap er zelf helemaal niks van en weet niet echt wat nu de bedoeling is. Op internet is er wel wat te vinden, maar niet veel. Meeste is in het duits. Laat dat nou net een taal wezen waar ik weinig van snap:)
door allewijn
#23379
kire schreef:Kan iemand ook de complete uitleg over can bus kunnen vertellen?

Ik heb net te horen gekregen van een deskundige met audio apparatuur en can bus in autos, dat een can bus simulator helemaal geen optie is voor mij. Dat het hoog waarschijnlijk niet zal werken.

Het probleem is op het moment dat alleen mijn boxen voorin werken en de sub woofer ook. Zei vertelde mij ook dat ik of een andere versterker moet kopen om alle kanalen te kunnen gebruiken of nieuwe leidingen moet trekken zodat alle boxen werken, maar dan zal de fader niet meer werken. Hier lees ik alleen maar dat een can bus de oplossing is, maar ik zal het zonde van het geld vinden als ik er 1 bestel terwijl het niet nodig is.

Ik snap er zelf helemaal niks van en weet niet echt wat nu de bedoeling is. Op internet is er wel wat te vinden, maar niet veel. Meeste is in het duits. Laat dat nou net een taal wezen waar ik weinig van snap:)
Wat een bullshit allemaal (sorry voor mijn taalgebruik)!
Ik weet niet wat voor uitvoering jij hebt van de concert I, maar heel simpel:

Jouw TT is uit 1999, je had toen twee opties:

1) Concert I icm Bose:
De Audi Concert I radio gebruikt niet zijn interne versterker. Hij stuurt enkel een front line out én een rear line out uit via de 20-polige stekker.
De twee line outs gaan naar een Bose versterker, welke in het rechter achterste zijpaneel zit.
Vanaf deze versterker loopt er bekabeling naar de achterste speakers, de speakers in de deuren, de tweeters in de deuren én het center speakertje in het bovenste luchtrooster op je dashboard.

2) Concert I zonder Bose:
De Audi Concert I radio gebruikt zijn interne 2 kanaals versterker voor de voorste speakers. Er loopt de speaker-bekabeling vanaf de radio naar de deuren. In de deuren wordt het gescheiden naar de woofertjes en de tweetertjes van beide deuren gestuurd.
Vanaf de Concert I radio gaat er ook bedrading vanuit de rear line out (die dus in de 20 polige stekker zit) en een inschakeldraad (ook in 20 polige stekker opgenomen), naar de speaker, welke in het rechter achterpaneel zit.
Op/aan deze speaker zit een klein 2 kanaals versterkertje. Ditversterkertje versterkt dus die rechter achterspeaker en vandaaruit loopt tevens bedrading naar de linker achterspeaker, die dus ook door dit versterkertje gevoed wordt.


In 1999 was de TT nog niet voorzien van full-canbus.
De concert I radio heeft dan ook nog zogenaamde voedings en inschakeldraden. Dus 12 volt continu en 12 volt remote.
De concert II heeft dit niet meer, die krijgt signaal via het canbus systeem of hij áán of uít moet.
Dat canbus systeem is niets meer of minder dan een kabeltje waarover meerdere, verscheidene signalen kunnen, dus niet voor elk doel een apart kabeltje. Zeg maar digitale signalen.

Een Concert II aansluiting op een TT zonder canbus geeft dus problemen. De radio weet niet goed hoe hij aan/uit moet, gaat automatisch na 2 uur spelen uit (dat is een beveiliging), de verlichting werkt niet goed, doordat hij niet doorkrijgt of je de dimlicht aan hebt of niet, etc.
Door middel van een CANBUS-emulator omzeil je dit! En kan het oude systeem gewoon weer met het nieuwe communiceren!
Dat gaat gewoon werken!

Waarom jouw achterste speakers nu niet werken? Misschien is je rear line out stuk? Of de remote draad ervan, zodat het kleine twee kanaals versterkertje niet aan gaat? Of misschien is die subwoofer, waarover jij het hebt (ik neem aan een aftermarket subwoofer/versterker?), afgetapt van de rear line out, waardoor die rear line out niet meer op de achterste speakers is aangesloten?

Verder vroeg jij nog wat Chorus was?
Dat is ook een type audi radio, je hebt de Concert, de Chorus, de Symphony versies I en II. etc.

Is het een beetje duidelijk?
Als er nog vragen zijn, of als ik het verkeerd begrepen heb, hoor ik het graag!

Gr.

Tim

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door allewijn op di feb 12, 2008 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
door allewijn
#23380
Overigens heeft clublid 'REMARC' ook een concert II zelf ingebouwd! :wink:
door allewijn
#23455
Alleen ÉÉN ding weet ik niet, maar hopelijk kan Remarc daar uitslag over geven:

Werkt het DIS (drivers info screen) nog met de Concert II ingebouwd in een <2002 TT, dus eentje zonder canbus???
door kire
#23756
bedankt voor de reacties.

Ik heb vandaag eindelijk de can bus simulator binnen en meteen getest. Het werd er niet veel beter op. Eerder slechter. Ik had nu helemaal geen geluid meer.

Deze heb ik gekocht. Via de mail ook een bevestiging gekregen dat deze ook op een tt uit 1999 werkte.

Bij het aansluiten van de kabels valt me op dat volgens mij niet alle pinnetje over 1 komen met de radio. De radio opzich werkt wel, maar gaat niet uit via contact slot en er komt helemaal geen geluid meer uit de boxen en ik hoor de versterker ook niet aan tikken.


Foto 1

Foto 2

De afbeelding zijn in hoge resolutie zodat de kleuren wat goed te zien is. Heeft iemand een linkje naar de schema voor de bedrading of een schema hoe het aan elkaar zal moeten zitten.
door allewijn
#23757
kire schreef:bedankt voor de reacties.

Ik heb vandaag eindelijk de can bus simulator binnen en meteen getest. Het werd er niet veel beter op. Eerder slechter. Ik had nu helemaal geen geluid meer.

Deze heb ik gekocht. Via de mail ook een bevestiging gekregen dat deze ook op een tt uit 1999 werkte.

Bij het aansluiten van de kabels valt me op dat volgens mij niet alle pinnetje over 1 komen met de radio. De radio opzich werkt wel, maar gaat niet uit via contact slot en er komt helemaal geen geluid meer uit de boxen en ik hoor de versterker ook niet aan tikken.


Foto 1

Foto 2

De afbeelding zijn in hoge resolutie zodat de kleuren wat goed te zien is. Heeft iemand een linkje naar de schema voor de bedrading of een schema hoe het aan elkaar zal moeten zitten.
Helemaal geen geluid meer uit je radio?
Ik neem aan dat jij een BOSE speakerset in je TT hebt dan?
Heb je dan die geel/groen/blauwe stekker gewoon zo in je concert 2 gestopt, zonder wat met de 'oude' 20 polige stekker te doen? Hangt die nu los in het dashboard?
Want in die 20 polige stekker zitten ook de line outs verwerkt, die naar je bose versterker gaan, dus zonder hoor je uiteraard niks.
Overigens zijn de foto's helaas heel bewogen/onscherp, zo kan ik helaas niet goed zien hoe het aangesloten zou moeten zijn!
Je hebt de juiste canbus simulator versie gekocht? Bijpassend bij jouw uitvoering radio cq bose/non-bose?
Gebruikersavatar
door remarc
#23759
Kire,
ik heb je PB ontvangen, kom er nog bij jou op terug, heb het alleen erg druk en is alweer lang geleden dat ik dat heb ingebouwd, dus moet weer ff goed denken. Wat ik wel weet is dat ik een andere simulator heb. De mijne is een plug and play, betreffende de stekkers en er zat nog een losse gele en blauwe draad bij, moment begint weer te dagen. Die gele en blauwe moet je in een stekker (slot positie zoek ik voor je op) steken en dan is ie klaar.

En Tim schreef:

Alleen ÉÉN ding weet ik niet, maar hopelijk kan Remarc daar uitslag over geven:
Werkt het DIS (drivers info screen) nog met de Concert II ingebouwd in een <2002 TT, dus eentje zonder canbus???


Sorry Tim, daar kan ik je geen antwoord op geven om de simpele reden, ik heb geen DIS,

gr. Remco
door Jerry
#23772
kire schreef:bedankt voor de reacties.

Ik heb vandaag eindelijk de can bus simulator binnen en meteen getest. Het werd er niet veel beter op. Eerder slechter. Ik had nu helemaal geen geluid meer.

Deze heb ik gekocht. Via de mail ook een bevestiging gekregen dat deze ook op een tt uit 1999 werkte.

Bij het aansluiten van de kabels valt me op dat volgens mij niet alle pinnetje over 1 komen met de radio. De radio opzich werkt wel, maar gaat niet uit via contact slot en er komt helemaal geen geluid meer uit de boxen en ik hoor de versterker ook niet aan tikken.

Foto 1

Foto 2

De afbeelding zijn in hoge resolutie zodat de kleuren wat goed te zien is. Heeft iemand een linkje naar de schema voor de bedrading of een schema hoe het aan elkaar zal moeten zitten.
Hoi Kire,

Ik heb vd week dezelfde besteld, maar nog niet binnen. Als ik naar foto2 kijk dan zitten er minder draden in de stekker t.o.v. wat er op de website staat. Heb je wel hetzelfde artikelnr gekregen?
door kire
#23812
Bedankt voor de reacties.

Ik zal morgen proberen wat betere fotos te schieten van de bedrading van de auto en de can bus.

Wat betreft de foto van de can bus en de foto op kufatec. Ik denk dat het een algemene foto is, omdat de tt ook niet zoveel draden heeft. Maar ik heb wel een vermoede dat er iets niet klopt met de bedrading of dat er iets aangepast moet worden.
door Jerry
#23834
kire schreef:Bedankt voor de reacties.

Ik zal morgen proberen wat betere fotos te schieten van de bedrading van de auto en de can bus.

Wat betreft de foto van de can bus en de foto op kufatec. Ik denk dat het een algemene foto is, omdat de tt ook niet zoveel draden heeft. Maar ik heb wel een vermoede dat er iets niet klopt met de bedrading of dat er iets aangepast moet worden.
Kire, onderstaand 2 foto's van de aansluiting van de oude concert en de concert II, misschien moet je de canbusdraden high en low aansluiten op de originele stekker. Zie voor de stekkerplaats foto concert II (middelste gedeelte van de 20-pol.stekker). Als het goed is zijn dit de vrije plaatsen in de originele stekker.... Dan heb je in elk geval alle draden van de concert ook aangesloten.

Concert

Afbeelding

concert II

Afbeelding
Gebruikersavatar
door Martijne
#35869
Wat ik vooral lastig vind, is om te bepalen welke Can Bus Simulator je nodig hebt voor een TT die geen Can heeft..

Welke is de juiste er zijn er op Ebay zoveel!!

En als je de juiste hebt, is het dan simpelweg Plug&Play of moeten er nog draadjes omgelegd worden?

groet
Martijn
(inmiddels een Concert II rijker, maar heb nog geen CANBUS simulator)
Gebruikersavatar
door Rolf_TT
#36137
ik heb een can bus emulator en een Concert II klaar voor inbouw maar heb dezelfde problemen om de bedrading aan te sluiten.. :S

ik zie onder andere dat de BOSE draad wel in het blokje van de canbus gaat maar er neit meer uit komt..

iemand deze bedrading al eens aangesloten en kan hier een foto-tje van maken?

tnx!
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]