Audi TT Club - Forum

Vind hier alles op het gebied van multimedia zoals: Audio, navigatie, telefonie & video/DVD
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Vincentos
#34020
Hallo mede TT rijders.

Binnenkort wil ik mijn audio gaan upgraden. Op dit moment heb ik een (verouderde en demente) pioneer radio waarvan het frontje af en toe ineens op je schoot ligt :lol: . Deze radio heeft er al voor gezorgd dat het alarm van mn TT om 1 uur 's nachts afging en waardoor ik een half uur vanaf binnen naar buiten heb gekeken of er iemand bij stond. Bleek dus het spookfrontje van de radio te zijn.
Voor een nieuwe headunit wil ik de alpine x200/x100 aanschaffen. Dat komt wel goed.

Nu mis ik nog wel een goede bass en dus wil ik weer een subwoofer in mijn auto plaatsen. Hiervoor had ik een Golf 4 waarbij alles gemakkelijk te monteren was. Het aansluiten van het geheel moet (denk ik) weinig problemen opleveren.
Helaas is de kofferbak van de TT nou niet helemaal ideaal om een subwoofer te plaatsen vanwege de opstaande rand.

Is er iemand van jullie die zijn subwoofer op een nette manier (dus ook goed vast) heeft geplaatst in de kofferbak zonder al te veel van de auto zelf te moeten beschadigen?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen en ervaringen.

Groeten,
Vincent
Gebruikersavatar
door goTTzilla
#34022
ik heb er mijn muziek installatie net enkele weken in. ik heb er zelf 2 kicker subwoofers in en een monoblok
van kickervan 1200 watt. ik heb zelf een kist gemaakt met de subwoofers omhoog. de hoedeplank heb ik
verwijderd zodat je de subs door het achterraam ziet liggen. de versterker heb ik op een stukje hout tegen de
achterbank geschroefd. ik heb alleen geen kofferruimte meer over bijna maar dat maakt mij verder niets uit.
voor het vervoeren van spul gebruik ik toch m`n oude golfje. ik vind het zonde dat m`n tt beschadigd.
Gebruikersavatar
door rene4u
#34024
Hey Vincent,

Je zou Tim (allewijn) eens kunnen contacten. Die heeft een hele mooie installatie in zijn TT plus is het ook nog eens heel netjes ingebouwd en weggewerkt.
Gebruikersavatar
door Happy Socks
#34025
In de download sectie vh forum staat een PDF van zijn inbouwproject:
Audio inbouwen


Groeten
Joop
Gebruikersavatar
door Vincentos
#34068
Bedankt voor alle reacties.

Het aansluiten van het geheel is niet zo'n probleem. Ik heb inderdaad de werkzaamheden van Tim al doorgenomen, ziet er goed uit.

Alleen ben ik benieuwd hoe iemand zijn subwoofer heeft geplaatst achterin i.c.m. de opstaanden rand. De hele kofferbak opgeven zie ik niet zo zitten :)

Is het ook zo dat de kofferbak van een FWD anders is dan die van de quattro? Bij Tim is de vloer namelijk vlak (quattro)

Groeten,
Vincent

P.s. vandaag de demente pioneer radio vervangen door de Alpine x200 8)
Gebruikersavatar
door Mischa
#34079
Kofferbak van een FWD en quattro zijn inderdaad anders. De quattro heeft zoals je zelf al aangeef een vlakke kofferbak en dus geen opstaande randje.

Dit is trouwens hoe ik het er in had liggen:

Afbeelding
Alles gewoon aangestuurd met de standaard concert radio. Front speakers en sub op de versterker. Heb toen alleen alles na een maandje er al uit gehaald i.v.m. de verkoop van de TT. Zit te twijfelen of ik het setje zal verkopen of niet. Wil misschien toch een andere installatie in alleen de kofferbak gaan doen.
door Harold
#34082
Beste Vincentos,

Kort geleden heb ik ook een sub in m'n TT gebouwd, zie de foto voor het resultaat.
Ik heb zelf een "kist-op-maat" getimmerd die precies de zijkant van de kofferbak vult. Zodoende blijft er goenoeg ruimte over voor de wekelijkse boodschappen.
Het is een gesloten kast met een 12" sub. Dit geeft in combinatie met de versterker een super sound !
Zelf ben ik van mening dat de kwaliteit van het geluid zeker niet komt van een groot audio vermogen. 1200 watt is zeker niet nodig ! De versterker voor de sub heeft een vermogen van 400 Watt (volgens het boekje....) wat de broekspijpen en de haren op je hoofd letterlijk doet trillen !
Voor in de auto heb ik een stel Focal speakers (heeft Allewijn meende ik ook). Hiermee krijg je een echt mooi geluid in de auto (zonder extra versterker !). Zorg daarom eerst dat je "normale" speakers goed zijn, pas dan loont het de moeite om een sub er aan toe te voegen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
door Vincentos
#34084
@ Mischa.

Ziet er goed uit! Wat ik alleen een nadeel vindt is dat je de installatie vanaf buiten ziet liggen. Nogal inbraakgevoelig :lol:

@ Harold
Naar zoiets ben ik ongeveer op zoek. Je hebt hem dus tegen de zijkant gemonteerd neem ik aan? Anders slingert die kast door de hele auto heen.
Vind je het niet zonde om die versterker in de achterbank te boren? Daar zit ik namelijk mee dat ik liever niet in de zijkanten/vloermat boor.

Groeten,
Vincent
Gebruikersavatar
door Jakkers
#34085
Hoi,

Zou je de versterker ook mee in de klankkast kunnen inbouwen of is dat een slecht idee ... een extra koeling/basreflex gat dient dan nog wel voorzien te worden.

grtz
Gebruikersavatar
door MarTTijn©
#34091
Vincentos schreef: @ Harold
.......
Vind je het niet zonde om die versterker in de achterbank te boren? .........
:D Dat had ik al voor 'm gedaan toen zijn TT nog van mij was :wink:

Maar een mooie oplossing hoor, Harold. Ik neem aan dat je m nog gaat bekleden ?
En je hebt nu in ieder geval de achterbank weer vrij :)
Gebruikersavatar
door Vincentos
#34097
Jankkers schreef:Hoi,

Zou je de versterker ook mee in de klankkast kunnen inbouwen of is dat een slecht idee ... een extra koeling/basreflex gat dient dan nog wel voorzien te worden.

grtz
In principe is dit wel mogelijk. Als je een aparte ruimte ervoor maakt waar inderdaad de versterker voldoende koeling heeft moet het geen probleem zijn. Ik had mijn vorige versterker achterop de kist geschroeft. Het lieftse werk ik hem ook volledig weg.

De vorige eigenaar heeft het piepschuim dat het reservewiel ligt bij mij eruit gehaald en op die plek een cd-wisselaar gemonteerd. Sinds gisteren heb ik een nieuwe radio waarbij ik mijn iPod direct kan aansluiten op de radio.
Ik twijfel om de versterker aan de onderkant van de kofferbakmat te bevestigen i.v.m koeling.
Wellicht dat het een optie is om de versterker in de kist weg te werken.

Groeten,
Vincent

P.s: iemand zin om een subwoofer-inbouw meeting te organiseren? :D Aangezien er meerdere geinteresseerden zijn.
door allewijn
#34098
René & Joop: ToF om te lezen dat jullie mijn audio-inbouw nog steeds weten te herinneren en aanhalen in dit topic!

Ikzelf heb ook meerdere malen overwogen om een subwoofer in mijn TT te plaatsen.
De kofferbak van de quattro is echter zodanig klein dat het plaatsen van een 8", 10" of 12" woofer, qua volume (kast) haast niet te doen is.
Je houdt dan eigenlijk niets meer over van de kofferbak. Een kratje (boodschappen) plaatsen is dan nml. meestal niet eens meer mogelijk.

Om die rede dan ook toentertijd besloten een goede FOCAL 16,5cm composet in de deuren te bouwen en deze deuren intern zodanig met bitumen te dempen dat de diepte van de bassen veel beter werd.

Dit alles aangestuurd met een (redelijk) goede 6 kanaals JBL amp (waarvan ik momenteel 4 kanalen gebrugd gebruik voor de fronts) en deze amp in een strakke met kunstleder beklede bak in de kofferruimte verwerkt.

Ik kan mijn kofferbak nog steeds voor alles gebruiken, zelfs mijn Mountainbike gaat nog in de TT.
Verder zie je niks (van buitenaf)!

De klank is zo bijzonder goed dat een sub overbodig is geworden. De 16,5cm Focals gaan zo ontzettend laag, het verbaasd mijzelf en anderen (redelijk audiofiele personen) nog steeds.

http://www.tt-forum.nl/forum/downloads. ... il&df_id=9
(En Joop, nog steeds bedankt voor het maken van deze PDF en de bouwtekening van de versterkerbak, tis een strakke manual geworden!)
door Harold
#34100
@Vincentos :
.. Ach die paar kleine gaatjes in de rugleuning van de achterbank. Bovendien hij zat er al toen ik hem kocht !

@MarTTijn©
... hij krijgt idd nog een mooie zwarte bekleding. Ben er nog niet aan toe gekomen.

De versterker in de kast bouwen lijkt mij niet zo handig. Wanneer de sub er uit moet, zul je eerst de hele bekabeling los moeten schroeven. In mijn geval is het een kwestie van 2 draadjes (van de speaker). Een stekker verbinding zou nog mooier zijn. Misschien iets voor de toekomst.

@Allewijn:
Ik kan je verzekeren dat een sub het geluid veel "completer" maakt, ook bij een Focal speaker set. Ik heb zelf een tijd zonder sub gereden maar bij mij gaat ie er niet meer uit ! Het is een extra beleving met een sub : zowel qua geluid als het lichamelijk gevoel. Eenmaal er aan gewend, en je wilt niet meer zonder !
Gebruikersavatar
door Mischa
#34110
Vincentos schreef:@ Mischa.

Ziet er goed uit! Wat ik alleen een nadeel vindt is dat je de installatie vanaf buiten ziet liggen. Nogal inbraakgevoelig :lol:
Dat inbraak gevoelig valt juist heel erg mee. Het gaat er bij de inbraken juist 99,9% om dat ze binnen 1 minuut weer weg kunnen zijn. Zodra ze zien dat ze met een schroevendraaier e.d. bezig zullen moeten gaan is het al niet meer interessant.

Ik had in Utrecht altijd alles open staan. Dashboardkastje, armsteun open, zonne bril van 20,- mee, CD's mee, alles er uit dus. En wat denk je? Ruit ingeslagen, kofferbak open en geprobeerd om de losse subwoofer kist er uit te trekken. (die dus inderdaad niet zichtbaar was) Ze hebben hem uiteindelijk laten liggen omdat ze, denk ik, de kabels niet snel genoeg van los kregen.

Je moet het ze alleen zo min mogelijk interessant maken. Een navigatie systeem wat achteraf ingebouwd is (niet org. audi maar b.v. een VDO systeem) is bijvoorbeeld ook niet interessant. Waarom niet? omdat alles, als het goed is, zo weg gewerkt is dat ze er veel te lang over doen om het er uit te krijgen. Tuurlijk kunnen ze wel de kabels van het display gewoon door knippen. Maar wie koopt er nou in godsnaam iets waar de kabels van door geknipt zijn? En een incomplete set is ook niet snel te verkopen.

Willen ze iets uit je auto halen, dan doen ze dat toch. Maar ze willen er minimaal risico voor lopen. Dus alles snel uit de auto en makkelijk te verkopen. Wordt dat lastig gemaakt door een goede inbouw, een alarm en duidelijk herkenbaar spul (En dan doel ik op de zelf gemaakte behuizingen) dan lopen ze meestal wel door naar de volgende met een origineel nav. systeem waar ze alleen 4 sleuteltjes voor nodig hebben om hem er uit te halen.

Regelmatig valt de hendel om mijn dashboardkastje […]

Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]