Pagina 1 van 1

Koelproblemen

Geplaatst: za jan 10, 2009 18:50
door MARK
Speciaal voor diegenen die niet zo bekend zijn met de Duitse taal hieronder een vertaalde versie van de TT-Eifel website over koelproblemen!

Trouwens voor iedereen wel makkelijk denk ik! :wink:

Geplaatst: za jan 10, 2009 19:10
door MARK
[align=center]Temperatuurproblemen[/align]

[align=center]Diagnosehulp bij Temperatuurproblemen TT[/align]

Vooral in de koude tijden van het jaar worden de temperatuurproblemen van de TT merkbaar. De gedempte Temperatuurmeter in het instrumentenpaneel is niet echt een hulpmiddel voor het stellen van diagnose omdat deze alleen in grote stappen de juiste temperatuur weergeeft.

De ervaring leert dat zowel de Koelvloeistoftemperatuursensor als de Thermostaat voor dezelfde problemen zorgen.

Bij startproblemen tijdens koude is meestal de Koelvloeistoftemperatuursensor de boosdoener omdat deze het Motormanagement van een foutieve meetwaarde voorziet en daardoor een foute inspuithoeveelheid uitstuurt.
Dit heeft als gevolg dat de motor te rijk of te arm loopt, daardoor te veel verbruikt, te weinig vermogen heeft, of een slechte Koude Start c.q. Warme Start tijdens de wintermaanden.
Een slechte Warme Start wordt veroorzaakt door het signaal "koud" bij warme motor waardoor het Motormanagement meer brandstof inspuit voor de vermeende "Koude Start".

Wanneer de Koelvloeistoftemperatuur op het instrumentenpaneel begint af te wijken, dus meer of minder dan 90 Gr terwijl dat voorheen niet het geval was (dus tijdens de rit altijd op 90 Gr stond in zowel zomer als winter), dan kan ook de Thermostaat als veroorzaker worden gezien. Deze regelt namelijk de menging tussen het kleine koelcircuit (motor) en het grote koelcircuit (motor + radiateur),

De Thermostaat is een puur mechanisch geregelde klep welke tussen de 2 koelcircuits zit gemonteerd en continu regelt. In de koude toestand blijft hij gesloten totdat de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt.

Is de Thermostaat altijd open, dan komt de motor heel langzaam of niet op temperatuur.

Wanneer hij altijd gesloten is, kan de motor door gebrek aan koeling oververhit raken dat in het ergste geval zelfs schade kan veroorzaken.

Diagnoseplan voor een defecte Thermostaat:

Met koude motor starten en een klein stukje rijden (een paar kilometer, motor mag niet op bedrijfstemperatuur komen). Stoppen en voelen aan de koelwaterslangen welke van en naar de radiateur lopen (boven en onder, aan de voorzijde links).

Wanneer beide slangen warm zijn, dan is het grote koelcircuit constant in bedrijf en de motor zal zo zijn bedrijfstemperatuur van 90-100 Gr niet bereiken.
Dit heeft tot gevolg, dat het vermogen afneemt, het verbruik en de uitstoot omhoog gaan en dat er ook nog meer brandstof ten gevolge van het rijke inspuitbedrijf in de motorolie terecht komt en daardoor de smerende werking beinvloed.

In de juiste situatie zou de onderste koelwaterslang bij de bovengenoemde controle nog koud moeten zijn, omdat daar nog koude vloeistof aanwezig is, welke nog niet de motor in kan stromen zolang deze zijn bedrijfstemperatuur niet heeft bereikt.

De Thermostaat opent /sluit afhankelijk van de uitvoering bij 80 Gr of 87 Gr.

Er zijn twee verschillende typen thermostaten te weten:

Etka-nummer: 050 121 113C en Etka-nummer: 050 121-113B

Welk type moet worden toegepast is afhankelijk van de Motorcode icm Chassisnummer!



BRON: WWW.TT-EIFEL.DE

Geplaatst: za jan 10, 2009 19:16
door sweeper
SUPER!! Interessante site vam de jongens uit de Eifel.

Had zelf laatst last van de Koelvloeistoftemperatuursensor, en bijbehorende koude start problemen. Was snel opgelost bij de dealer, en start weer als een zonnetje deze dagen.

Geplaatst: zo jan 11, 2009 11:19
door MARK
misschien hebben de volgende mensen bij optredende problemen aangaande het koelsysteem geen dealer meer nodig :wink:

Geplaatst: di mar 10, 2009 12:04
door TTfreak
Aha die verklaart mijn probleem.
Zie topic van mij in technische problemen

Geplaatst: zo apr 12, 2009 20:02
door Peultje
Hoe zit dat dan bij mij?,

mijn motor temp blijft rond de 70gr hangen. Totdat je stilstaat (stationair), dan blijft de temp constant oplopen en houd daar niet mee op totdat je weer gaat rijden en de temp weer afneemt dmv rijwind.
ik heb al een aantal keer gekeken onder de kap, eerst dacht ik dat mijn koelvin naar de knoppen was, maar die bleek het later dus wel te doen.

ik hoop dat ik hier hulp kan krijgen.

Geplaatst: zo apr 12, 2009 20:06
door screamer
Dan is het je thermostaat. Als er geen rijwind is dan werkt de radiator ook minder, deze kan zijn warmte dan een stuk minder goed kwijt. Dus vandaar dat de temp. dan wel op loopt denk ik. Gewoon ff vervangen/laten vervangen, kosten vallen wel mee.


Groeten,

Guy

Geplaatst: zo mei 10, 2009 15:23
door Rolf_TT
ik had ook rare koel problemen. (schommelen meter en slecht starten)
Na het laten vervangen van de termostaat (dit topic) heb ik geen problemen meer!

bravo! en bedankt!

Geplaatst: ma nov 16, 2009 8:31
door Jeff1981
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe herken ik de koelwaterslangen? Heeft iemand misschien een fotootje?

top sticky

Geplaatst: ma jan 11, 2010 20:39
door eric v.
Mark bedankt,
Nieuwe thermostaat en hij staat weer strak op 90 gr. Het is wel even werk met een airco maar wel te doen.
Groeten Eric V.

Geplaatst: di jun 15, 2010 22:25
door NickDr
Het is inderdaad even werk om zelf de thermostaat te vervangen, maar het is prima zelf te doen. Heb het zelf afgelopen weekend gedaan, en was er ongeveer 2 uurtjes mee bezig.
Wel even de nieuwe thermostaat binnen handbereik houden, anders kun je nogal wat koelvloeistof verliezen bij het verwisselen.