Audi TT Club - Forum

Stay Tuned!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door allewijn
#35594
Forumlid 'SWEEPER' heeft er al vele positieve ervaringen mee qua performance en verbruik, lees in zijn topic: http://www.cyclonenederland.nl/

Op de website van de 'Cyclone' zijn ook al véle bekende personen/bedrijven die hun voertuigen van zo'n ding hebben voorzien.

Ikzelf weet het niet, maar lees het verhaal van forumlid 'Sweeper' en de verhalen op de website eens:

http://www.cyclonenederland.nl/

Zou het werken?
En als 'Sweeper' meeleest, waar kan ik zo'n ding bestellen, hoe te monteren (1 of 2 stuks nodig) in de 1.8t en wat kostte het?

Groetjes,

Tim
Gebruikersavatar
door sweeper
#35596
Hoi Tim,

volgende site ook nog even bekijken. Is de officiële importeur die het apart heeft ondergebracht om het overzicht te houden. Hij heeft zo wie zo een hoop interessante info op z'n site staan.

http://www.limpex-sport.nl/

Voor anderen, Tim bedoelt topic waarin ik mij voorgesteld heb op het forum. klik "even voorstellen" aan bij het onderschrift, dan vind je het wel.

Je kan ze op verschillende plekken plaatsen. De belangrijkste is die bij het inlaat spruitstuk vlak voor de gasklep. Ik heb nog een tweede zitten vlak na de LMM (deze had ik nog over van een andere auto)
Als ik tijd heb zal ik er eens een foto van maken, en posten. Kan ik gelijk opmeten welke maat het ook alweer was. Ze horen er klemvast in te zitten.

Verder mogelijkheden zijn bij een intercooler of in de uitlaat. Dit is om eventuele tegendruk te verminderen als er getuned is. Ik weet daarvan niet wat het werkelijke effect is.

Met mijn TT heb ik van en naar Oostenrijk (+/- 2000 km) een gemiddelde gedraaid van zo'n 8,5l/100km.
TT is getuned, Pipercross Viper kit (luchtfiltersysteem), 2 Cyclone's , nieuwe bougies & Bobines.
Heb hele stukken op de cruise control 170km/h & 140 km/h kunnen rijden zonder files e.d.

Heb ook een aantal stukken (bv. bij Hockenheim) even de topsnelheid aangetikt & op het slingerweggetje van/naar het skidorp (pasje over) van bocht naar bocht laten racen. :D

Vriend van me had zoveel lol in de trekkacht van de TT dat hij veel tussen sprintjes deed op de Autobahn.

Over zo'n gemiddeld verbruik mag je niet ontevreden zijn toch?

Een bedrag voor een Cyclone is volgens mij € 105,-
Mocht er voldoende animo zijn zou ik eens kunnen vragen of er voordeel is voor een groepsaankoop. Kan hij tegelijk aangeven waar in de TT de beste plaats(en) is/zijn om er 1 te hebben. Ik moet toch nog een keer bij hem langs.
door allewijn
#35598
Sweeper schreef: Een bedrag voor een Cyclone is volgens mij € 105,-
Mocht er voldoende animo zijn zou ik eens kunnen vragen of er voordeel is voor een groepsaankoop. Kan hij tegelijk aangeven waar in de TT de beste plaats(en) is/zijn om er 1 te hebben. Ik moet toch nog een keer bij hem langs.
Sweeper, bedankt voor je hele toelichting in dit, door mij gestartte topic!
Als je eens foto's wil maken van de Cyclone(s) in jouw TT, zou ik daar heel blij mee zijn!
Ook ben ik idd benieuwd naar de manier van montage en de diameter.
Ik neem aan dat dit voor alle 1.8t TT's hetzelfde is (180, 180q, 225q)?
Ikzelf heb, net als jij, een 180 quattro, gechipt...
door rokky
#35599
Als je de TNO uitslagen bekijkt zit het verschil wel heel erg achter de comma.... verder verkleint de cyclone de doorstroming van de lucht in de aanzuiging theoretisch heeft dat een negatieve invloed.
door allewijn
#35600
Overigens schijnt de Cyclone al 10 jaar te bestaan en is er ook wel érg veel negatiefs over te lezen...
Zoals hier, op het AudiForum: http://www.audiforum.nl/forum/motor-and ... post639117

Is ook wel raar, dat als zoiets 'simpels' echt werkt, en het al al 10 jaar bestaat, dat de autobouwers zoiets dan al niet standaard in hun motoren bouwen...

Hmmmmzzz...
door rokky
#35601
Whahaha :D :D :D

Briljant die reacties op dat forum lig helemaal dubbel....., verbaasd mij niets wat ze daar zeggen. Het is te mooi om waar te wezen. Meer koude lucht de motor in werkt wel door bv ander luchtfilter of een kit...

Je kan ook je oude turbo op marktplaats zetten het geld voor de cyclone er bij doen en een grotere nieuwe turbo kopen. Daar hoef je niet voor naar TNO om te weten dat dat wel wat uitmaakt.
Gebruikersavatar
door sweeper
#35604
@ Tim : Of de diameter van een 225q hetzelfde is weet ik niet, maar lijkt mij wel waarschijnlijk.
Heb wel even geduld hoor, weet niet of het direct deze week nog gaat lukken.

@rokky : Op zich heb je gelijk dat als je ergens iets in stop dit een weerstand gaat opleveren. Je praat echter over 0,2-0,3 mm. dikte materiaal, en is volgens mij dus verwaarloosbaar.
Lucht heeft de neiging om langs de rand te trekken, en het midden van een buis niets te doen. De Cyclone zorgt door zijn rotatie er voor dat de hele buis gebruikt wordt.(sec meer capaciteit)

Cyclone filmpje

De TNO test is uitgevoerd in opdracht van het programma Kassa die er 1 of 2 jaar geleden een item aan gewijd heeft. Deze test is in een zeer korte periode uitgevoerd, en niet later nog een keer herhaald.(na meer kilometers gereden te hebben) Het effect van de Cyclone is niet direct. Het schoner functioneren van een motor kan pas als deze schoon is. Dat schoon branden brengt eerst meer (aangekoekte) vervuiling mee. Denk hierbij aan kool afzetting op kleppen. Kortom de test is niet volledig.
Kijk bijv. maar naar de EGR van de Mercedes diesel. Deze is zo sterk vervuild met teer dat als je hierin een Cyclone plaatst je de walmen achter de auto alleen maar groter maakt omdat hij gaat schoon branden.

In eigen topic heb ik ook al gemeld dat ik meerdere dingen tegelijk aan gepast heb, dus wat/hoeveel exact het effect van de Cyclone is, ik niet kan zeggen. Alleen is het zo dat het er zeker niet slechter van geworden is.

@Allewijn : Natuurlijk gaat de auto industrie dat soort dingen niet plaatsen, dat kost geld dat ze niet terugverdienen.

Het gaat hier over schonere verbranding, prestatieverbetering in de vorm van meer pk & koppel hoef je niet te verwachten.

Het bedrijf waar ze ontwikkelt zijn & gemaakt worden is Koreaans, en ze hebben het product eerst in de Amerikaanse markt gezet en daar patenten voor aangevraagd, wat ze een aantal jaren gekost heeft.

& rokky, de simpelste dingen blijken vaak het beste, dus waarom dit niet.
& allewijn, het is veel makkelijker om ergens tegenaan te schoppen en een bijval te krijgen, dan iets positiefs.
door rokky
#35605
Tja ik weet het niet, ben nog niet overtuigd...... Met chiptuning etc is e.e.a. eenvoudig aan te tonen op de testbank, ik zou van de cyclone ook eerst beter willen zien wat het effect is voordat ik er 1 aan zou schaffen, harde feiten en geen theorie, en zoals gezegd die TNO test gaat tot 2 cijfers achter de comma en dat is toch echt een te klein verschil.

Weet je ook waarom kassa dit heeft uit laten zoeken door TNO?
Gebruikersavatar
door sweeper
#35606
rokky schreef:Tja ik weet het niet, ben nog niet overtuigd...... Met chiptuning etc is e.e.a. eenvoudig aan te tonen op de testbank, ik zou van de cyclone ook eerst beter willen zien wat het effect is voordat ik er 1 aan zou schaffen, harde feiten en geen theorie, en zoals gezegd die TNO test gaat tot 2 cijfers achter de comma en dat is toch echt een te klein verschil.

Weet je ook waarom kassa dit heeft uit laten zoeken door TNO?
Op rollerbank (vermogenstest) zijn geen verschillen. De Cyclone's zaten er al in toen hij getuned werd door Ronald. Resultaat tuning 212pk 339Nm.

Kassa heeft dit uit laten zoeken omdat ze onderwerpen nodig hebben om tegenaan te schoppen. Zij lezen ook fora zoals die van Audi.
Ik vind het niveau van de personen in dit topic overigens erg laag, en eerlijk gezegd ranzig. Als dit de gemiddelde audi rijder betreft moet ik misschien maar eens naar een ander automerk gaan kijken.

Bedenk goed dat de TNO test uitgevoerd is met 4 auto's die ieder 11km gereden hebben. Daar mag je niks van verwachten. Dat er überhaupt verschil is na 11km is al knap op zichzelf. Misschien kwamen de geteste auto's wel zo uit de garage, of waren het afgetrapte wrakken.
Kassa heeft de test laten doen, de voorwaarden ervan bepaald, en daar had Limpex-sport niks op in te brengen, maar moesten wel reactie geven op de resultaten.

Het duurt echt wel een 1000 km voordat het volledige effect. Alleen heb je het dan niet echt meer in de gaten, want er is gewenning.

Wil je tot een gedegen meting komen over bijv. zuinigheid, dan moet je nu eerst alle kilometers bij gaan houden over een bepaalde periode zeg een half jaar. Een gastest laten doen, en daarna een Cyclone laten aanbrengen door de importeur. En dan het geheel herhalen.
Gebruikersavatar
door Ronnie
#35634
rokky schreef:Whahaha :D :D :D

Briljant die reacties op dat forum lig helemaal dubbel....., verbaasd mij niets wat ze daar zeggen. Het is te mooi om waar te wezen. Meer koude lucht de motor in werkt wel door bv ander luchtfilter of een kit...

Je kan ook je oude turbo op marktplaats zetten het geld voor de cyclone er bij doen en een grotere nieuwe turbo kopen. Daar hoef je niet voor naar TNO om te weten dat dat wel wat uitmaakt.
Goed idee iemand een keurige Turbo van een S3 kopen past ook op TT's :D dan neem ik wel een Garett 28 ofzo :lol: (gaat ie wel 1000 rpm hoger in toren maar ach...)
Gebruikersavatar
door sweeper
#35761
Hier nog een site die de cyclone combineert wordt met nieuwe olie additieven. Zou het allemaal weer schoner en zuiniger maken.

Go-Greener
&
GreenTec Oils

Vraag me af of dat nu nog zoveel verbetering zal kunnen brengen. Er is natuurlijk een keer een grens tot waar een motor zuiniger, en schoner kan presteren.

Maar ja, "alle beetjes helpen" zeggen ze toch?
Gebruikersavatar
door jos_br
#35782
Let wel goed op dat er geen stukjes/delen los raken uit zo'n Cyclone, ik heb hier een motor moeten repareren waar dat bij gebeurt was.......

Jos.
Gebruikersavatar
door sweeper
#35795
jos_br schreef:Let wel goed op dat er geen stukjes/delen los raken uit zo'n Cyclone, ik heb hier een motor moeten repareren waar dat bij gebeurt was.......

Jos.
Ik moet zeggen dat ik dat erg knap vind. De Cyclone is van stevig RVS gemaakt dat goed klemvast in een buis moet zitten. Het is ook niet zo dat een Cyclone uit tig kleine onderdeeltjes bestaat.

Oké niets is onmogelijk, maar ging het hier wel om een echte Cyclone, want ze worden nagemaakt.
Gebruikersavatar
door jos_br
#35812
Jammer genoeg heb ik maar een fatsoenlijke foto van de schade,

Afbeelding

De Cyclone was geen imitatie aangezien gemonteerd en geleverd door Limpex-sport. Bij veel van die toevoegingen zoals dat Go-greener en GreenTec Oils krijg ik jeuk en lijkt het meer op een piramidespel........

Jos.
Gebruikersavatar
door sweeper
#35831
Dat piramidespel feit ben ik met je eens.

Wat was er van die Cyclone afgebroken? Of heb je dat niet gecheckt. Zoals ik al eerder zei is die toch stevig uitgevoerd.
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]