Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door metaal
#44467
Rokky, je moet weten dat ik werktuigbouwkundige ben en erg gepassioneerd met het vak bezig ben. Vanuit die context weet ik erg veel. Mijn kracht is het precies pinpointen van die zaken die er toe doen. Of dat met onderhoud of constructie te maken heeft, dat maakt niet uit. Door het combineren van theoretische kennis en praktijk zijn mij de dingen snel duidelijk. Een voorbeeld; je kent mijn verhaal van het tunen. Ik vroeg me een keer af WAT is er nou gebeurt? Vanuit school kende ik de theorie van compresoren (turbo in de volksmond). Het hele verhaal is toen uit de doeken gedaan hoe de/een gasstroom verloopt. Dat is zo met stoomturbines, gasturbines, vliegtuigmoteren en de compressoren die wij in onze auto hebben zitten.
In een compressor heb je een rotor met schoepen (rotorschoepen) en statorschoepen. Deze laatste kunnen ingesteld worden in een bepaalde hoek. Ik ga nu niet in op de stromingsleer, maar je snapt dat de stroming van een gas (lucht in dit geval) in een bepaalde hoek op de rotor staat. Die hoek van de stator wordt aangedreven door waarschijnlijk een actuator (een electromotor waaruit een schroefspindel komt). En die motor wordt weer bestuurd door het motor management. Tsja, en die tuners spelen DAAR dus op in. Ze veranderen de kenvelden die betrekking heeft op de stator hoek aangedreven electromotor. En dan dan kunnen ze nog wat doen het de brandstof hoeveelheid en tijdstippen. Allemaal niet zo’n hokus pokus.

Met andere woorden ik herken heel snel en scheidt de bullshit van de feiten die over ons wordt uitgestort.

Waarom ik zo negatief ben over dealers is dat ze altijd

1) erg veel geld vragen voor hun diensten. Ik vind het niet in verhouding staan tot
2) heel vaak zaken aan de auto uitvoeren die IK niet nodig acht
3) en er geen contact wordt gelegd met mij of reparatie/vervanging of wat dan ook of nodig mocht blijken.
4) Datgeen ik wel naar gekeken zou moeten worden/gerepareerd zou moet zijn, dat ze dat juist NIET doen. Dit zijn meestal de heel lastige te vinden probleempjes. Maar ja, daar zijn ZIJ de specialist in!?

ik heb vroeger een oom gehad die destijds een garage bedrijf heeft gehad. Hij heeft iets gezegt wat me nog steeds bij staat (gecombineerd wat ik later hoorde): als er niks kapot is blijf er dan vanaf. Ik heb zelfs een briefje (nu nog) hangen op het prikbord dat zegt: if it works, don’t fix it.

Om terug te komen op het olie verbruik verhaal. Op dit moment twijfel ik een beetje om de olie te gaan verversen. Waarom? Enerzijds weet ik uit een onderzoek dat de eigenschappen van olie niet verandert. De smeerbaarheid en opname capaciteit van water verandert niet tot heel weinig. Dat de olie zwart wordt doet er niet toe. Dat is alleen maar koolstof. En koolstof smeert als de beste. Buiten dat dient olie voor 98% om te koelen. Dat Audi beweert met de olie 2 jaar of 30000 km uit te kunnen is logisch. Het is een synthetische olie (die altijd al duurder was/is) die door zijn toevoegingen zulke eigenschappen heeft gekregen die het nu heeft. Ik ken bv een verhaal dat iemand 80.000km+ had gereden door niet de olie te verversen. Wel het filter! Tussentijds, want dat is wel van belang.
Anderzijds is het wel de eerste olie vanuit de fabriek. Dus de eerste metaaldeeltjes zeven nog steeds rond in de motor. Als ik geluk heb zitten ze in het filter. Ik heb nog een klein jaar te gaan voordat er een service beurt zou moeten plaats vinden. Als dat in september gebeurt, de maand waarin de auto gekocht is, zal de km stand ruim 30.000km+ bedragen.

Arie
door rokky
#44468
Arie,

Snap niet zo goed wat jou eerste alinea met het olieverbruik te maken heeft maar goed.

De ervarig met dealers deel ik niet......
Gebruikersavatar
door RuuTT
#44473
Dank voor alle reacties. Inmiddels nu 3 maanden later alweer een melding van de boordcomputer. De exacte kilometerstanden heb ik niet bij de hand, maar ik heb niet extreem veel gereden de laatste maanden. Als ik kijk naar wat ik vertankt heb moet dat liggen tussen de 4200 en 6200 km. Ik heb de vorige keer een halve liter bijgevuld en die is er nu kennelijk alweer doorheen. Dat gaat dus toch behoorlijk hard, zeker omdat ik deze laatste maanden over t algemeen rustig gereden heb, op misschien hooguit een keer een sprintje tussendoor na.

Overigens is mijn auto niet hagelnieuw maar rond de drie jaar oud. Kennelijk verbruiken de nieuwe modellen erg veel olie. Ben in ieder geval blij te lezen dat ik niet de enige ben. Ik vind t alleen wel in schril contrast staan met de 2 jaar of 60.000 km die ze noemen, met t huidig verbuik ben je binnen die 60.000 km minimaal door 12 liter olie heen.. Plus ze brengen t juist alsof je je onderhoudsinterval ermee uitstelt, nou mooi niet dus..
Laatst gewijzigd door RuuTT op vr nov 06, 2009 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door massari
#44474
Misschien moet je toch even onder je wagen kijken :roll: en heb je ergens toch een lekkage...
Gebruikersavatar
door Pase
#44478
Beste Arie,

Bewonderenswaardig dat je gepassioneerd bent en dat je Rocky en ons allen MOET laten weten dat je werktuigkundige bent, maar om daar dan de conclusie uit te halen dat je vanuit die context veel weet is een vrij subjectieve uitspraak.
In een forum onderwerp wat gaat over het olieverbruik, ga je als een soort schoolmeester een verhaal ophangen over een totaal irrelevant onderwerp. Je gaat er wellicht van uit een prima onderwijzer te zijn, maar eigenlijk hoor je jezelf gewoon graag praten.
Je vraagt je letterlijk af wat er nou gebeurt bij het tunen en begint vervolgens een verhandeling over geheel andersoortige gas- en stoomturbines met verstelbare schoepen.

Je hebt je hoogstwaarschijnlijk gewoon een oor laten aannaaien, en bent er met je (theoretische) kennis en praktijk (hoe pleonastisch kun je zijn) achter gekomen dat de tuners DAAR op in spelen. Dit is je letterlijke conclusie!
Even een kleine werktuigbouwkundige info…onze turbo’s (en dat is maar 1 van de verschillende soorten compresSoren) hebben helemaal geen verstelbare schoepen. Met je overtuigende pin point kracht sla je dus ook deze plank helemaal mis.
Het is slechts een aanname, maar ga ervan uit dat als je meer dan 30 jaar geleden op de ambachtschool daar wat theorien over hebt geleerd, deze allicht wat achterhaald kunnen zijn.
Als je dit feiten van de bullshit scheiden noemt……

Terugkomend op het originele onderwerp wellicht nog wat interessante info/invalshoek. Doe ermee wat je wilt.

De producten van Castrol zijn wel goed, maar niet helemaal voor de toepassing waar ze momenteel voor worden gebruikt. De hele lange verversingsinterval die VAG wil, 35.000 km voor de benzine en 50.000 km voor de diesels, is in de praktijk niet haalbaar. Het verbruik ligt nl vrij hoog op de Longlife olien. 1 liter op de 5000 km, wil zeggen dat je op 50.000 km zo'n 10 liter moet bijvullen. Carterinhoud is 4 liter, dus heb je 2,5 keer een verversing gehad.

Verder horen wij veel slijtage problemen in de praktijk. Het probleem is nl gewoon dat de dieselmotoren tegenwoordig een verschrikkelijk hoog koppel hebben bij lage toerentallen en dat is nu net moeilijk om te smeren. Hoogtoereige motoren kunnen relatief simpel een sterke smeerfilm opbouwen, langzaamdraaiende motoren hebben daar veel meer moeite mee. Wat je in dergelijke gevallen niet moet doen is je toevlucht nemen tot dunne producten, je smering komt dan gewoon in gevaar. VAG heeft dit echter wel gedaan om bepaalde milieu-eisen en efficientie-eisen te kunnen halen. De motoren vanaf 2000 zijn dan ook voorzien van een extra grote oliepomp om het tekort van de olie te compenseren door ruim 2 maal zoveel olie aan te voeren als normaal. De redenatie van VAG is wel leuk, ze zeggen dat als er problemen komen, de garantie toch al is verlopen.

In Zwitserland mag dit product al niet meer gebruikt worden in de RS en S motoren.

Die 0w-30 (VAG voorschrift) is speciaal voor verlengde verversingsintervallen. Dit is slechts 1 product dat officieel is goedgekeurd, en de praktijk wijst uit dat de bescherming nog al eens te wensen overlaat, bovendien is het verbruik vrij hoog, meestal 1 liter op 5000 km. Bij een verversingsinterval van 30.000 km moet je toch zo'n 6 liter bijvullen. op een carterinhoud van 4 liter is dat toch 1,5 keer verversen. Bij een prijs van 20 euro is dat dus een dure zaak. Een 5w-40 of 10w-40 levert een betere bescherming bij lage toerentallen, bovendien is het verdampingsverlies een stuk lager, dus minder olieverbruik. De gemiddelde monteur denkt dat je alleen maar deze 0w-30 mag gebruiken en niets anders, maar dat is niet waar. Dit geldt nl alleen als je pas na 30.000 km je olie wilt verversen. In Zwitserland is al een officieel schrijven van VW/Audi, dat je deze 0w-30 niet meer mag gebruiken bij de RS-6 en de 2,7 liter biturbo motoren, ivm zeer veel problemen.

HAvoline heeft officieel nog geen goedkeuring van VAG. Zit je nog in je garantie, dan is dat zeker iets om op te letten. Texaco is zeker in staat om een dergelijk product te maken, dus de kwaliteit is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. VAG en Castrol schermen gewoon deze markt af, zodat ook de grote jongens (Shell Texaco, etc etc) geen officiele goedkeuring hebben. Vaak gaat de indicator gewoon eerder aan, omdat deze bij mijn weten ook nog rekening houdt met het aantal koude starts. De 35.000 is dan haalbaar als je gewoon veel lange afstanden rijdt. Korte stukjes hebben veel invloed op de interval.

De bescherming voor de motor, Benzine-turbo, is ook gewoon beter als je een 5w-40 gebruikt. De 0w-30 komt gewoon tekort. Niet dat je daar problemen mee krijgt als 1e eigenaar, maar ik zou geen VAG product kopen met 150.000 km op de teller die een 0w-30 heeft gebruikt.

1e, 2e, 3e eis is gewoon de voorkeur van de auto-fabrikant. Het liefst de 1e eis, (1e keus), heb je dit niet voorhanden, dan mag je ook de 2e eis nemen, heb je dit niet, dan is er nog een 3e mogelijkheid.

Dunnere olie is over het algemeen synthetisch, Synthetische producten hebben een iets agressievere neiging tot schoonmaken. Het heeft dus niets met de dikte te maken, maar met de opbouw van het product. Synthetische producten zijn nl bedoeld voor langere verversingsintervallen, dus meer en vaak iets agressiever additieven, om de boel schoon te houden. Mensen die van minerale prodcten overgingen naar syntheten hadden dan ook vak het probleem dat de syntheten in het vervuilde blok aan de grote schoonmaak begon. Nu zijn echter de minerale producten al zo goed, dat dit verschil in schoonmaken eigenlijk wel verleden tijd is.

Het schoonmaken door dunnere producten is dus eigenlijk een indirect gevolg van het feit dat dunnere producten synthetisch zijn.

Kwade gevolgen voor afdichtingen of klepstoters. Een blok wordt geconstrueerd met een bepaald type olie in het achterhoofd. Veel dikker of veel dunner kan al tot problemen leiden bij de klepstoters. Vaak geen motorschade, maar gewoon een irritant getik. Ook afdichtingen zijn aangepast aan de voorgeschreven dikte. Dunnere olie kan daarom tot lekkage leiden.

Zoals ik al een aantal keren heb verteld is het met name bij turbo-diesel motoren van belang dat je niet een te dunne olie gebruikt. Hetzelfde geldt voor de turbo-benzine motoren. De Subaru olietest liet zien dat een minerale 10w-40 5x zoweinig slijtage had als alle volsyntheitsche 0w-40 producten


mvg
Pascal
Gebruikersavatar
door mawe
#44494
Pase schreef: onze turbo’s (en dat is maar 1 van de verschillende soorten compresSoren) hebben helemaal geen verstelbare schoepen.
Eu, jawel hoor, bestaat wel degelijk en door deze schoepen anders aan te sturen verander je inderdaad enkele waarden. En zoals de naam het zegt, het zijn enkel de statorschoepen, de schoepen in het huis dus en niet die van de as die dit doen.

Wel geen enkel idee of deze turbo's in de TT gebruikt worden, nog nooit naar gekeken eerlijk gezegd.

Maarja inderdaad, wat dit verhaal te zien had met het olieverbruik ...
Gebruikersavatar
door Pase
#44499
Hallo Mawe,

Uiteraard bestaan de variabele turbo's, maar die worden voornamelijk bij diesels gebruikt.
Onze TT benzinemotoren hebben absoluut geen schoepenverstelling en als dan keihard beweert wordt dat net deze verstelling "misbruikt" wordt door de tuners dan mag ik dat op zijn minst grote onzin vinden.Het is ook niet zozeer de inhoud van het (verkeerde) verhaal, maar meer op de wijze waarop dit als feit en wetenschap wordt gebracht.
Door het combineren van theoretische kennis en praktijk zijn mij de dingen snel duidelijk. Een voorbeeld; je kent mijn verhaal van het tunen. Ik vroeg me een keer af WAT is er nou gebeurt?
......een lesje schoepenverstelling.........en dan :
Tsja, en die tuners spelen DAAR dus op in. Ze veranderen de kenvelden die betrekking heeft op de stator hoek aangedreven electromotor. En dan dan kunnen ze nog wat doen het de brandstof hoeveelheid en tijdstippen. Allemaal niet zo’n hokus pokus.



Mvg
Pascal
Gebruikersavatar
door RuuTT
#44500
@pascal: De discussie over turbos even daargelaten :) klinkt je quote iig als een mooie bevestiging van t hele verhaal. Is dat een verhaal van Audi/Pon, of?
Gebruikersavatar
door metaal
#44505
Hallo Pase,
Of ik nou 30 jaar geleden iets geleerd heb, doet er niet toe. In de (mechanische) techniek is er geen snelle ontwikkeling als de electronica te herkennen. Het is nog steeds gebaseerd op technieken die vrij gedateerd zijn. Ik had het overigens over dat de leidschoepen verstelbaar zijn zoals in dit plaatje te zien is: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1


(hoop dat de link werkt) Maar ik moet toegeven dat het niet nodig was een hele uitleg te geven over dit onderwerp. Wellicht ook niet gepast, sorry.

Over het verbruik te spreken, een paar dagen geleden heb ik eens gecheckt wat het peil nu eens was. Dit naar aanleiding van dit verhaal. Er zat nog meer dan zat in, 5 mm boven het minimum. Volgens het boekje moet ik bijvullen. En dit vanaf nieuw tot aan het nu 24000km+. Dat vind ik nou normaal.

Dat van het Castrol spul vind ik toch wel opmerkelijk. De keuze 5w-40 of 0w-30 heet m.i. meer te maken met de omgevings temperatuur. (nee, geen uitleg over tribologie). Ik dacht gelezen te hebben dat de TT, 5w-40. Het boekje erop naslaand, alleen Wzoveel nummers.

Arie
Gebruikersavatar
door Blackboard
#44793
Blackboard schreef:Bij mijn TT 2,0l TFSI (Mk 2) heb ik bij 16000 km een 1/2 liter olie bijgevuld, vond ik erg netjes.
Inmiddels 20.000 km en 5 mnd oud :D .
Net even het oliepeil gecheckt.
Inmiddels bijna 28.000 km (en bijna 8 mnd oud) en het oliepeil staat nog op max 8) , dus geen (of verwaarloosbaar) olieverbruik voor mijn TT de laatste 12000 km :D . Dus geen olie bijgegooid.

Toegepaste olie(af fabriek): Shell Helix Ultra VX 5W30 (=volledig synthetisch)
Gebruikersavatar
door RuuTT
#46716
En jawel, twee maandjes verder dus alweer tijd voor een halve liter erbij :(
Blijft veel naar mijn idee, maar iig wel consequent..
Voor de geinteresseerden; de Castrol SLX LongLife III 5W30 olie die er officieel in moet heet tegenwoordig Castrol Edge 5W30. Exact t zelfde spul maar dan een ander flesje. Misschien handig om te weten als je je zoals ik afvraagt of dat wel goed ging komen :)
door rokky
#46717
Hoeveel km heb je gereden voor de halve liter?
Gebruikersavatar
door RuuTT
#46718
Schrikbarend weinig eigenlijk nu ik dat eens nakijk :(
Heb de echte km standen niet, misschien dat ik die zaterdag van iemand met VAG-com kan lospeuteren, maar ik heb in deze periode voor zo'n 300 euro getankt. Met een gemiddelde literprijs van 1,3 is dat max 230 liter. Stel dat 1:13 gemiddeld haalbaar is komt dat dus op max 3000km uit (!)
Gebruikersavatar
door mawe
#46727
RuuTT schreef:Voor de geinteresseerden; de Castrol SLX LongLife III 5W30 olie die er officieel in moet heet tegenwoordig Castrol Edge 5W30.
SLX is een product dat uitsluitend bij officiële merkgarages verkocht wordt, in een andere zaak wordt dit verkocht onder de naam 'Edge'. Maar inderdaad, dezelfde specificaties.
co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]

Marc

Misschien kan ik een vraag stellen aan de TT speci[…]

koeling

Na het starten van de motor loopt de temperatuur ([…]

Cabrio dakslot links

Artikel 8N7871443 Kan iemand mij hieraan helpen?[…]

water onder de voorstoel mat.

hallo audiforum ik heb water onder mijn voorstoe[…]

Els stelt zich voor

Beste forumleden, Sinds 2017 ben ik de eigenaar va[…]

Maikel stelt zich voor

Hoi Maikel, Ondertussen al wat aan de Audi TT kun[…]