Audi TT Club - Forum

Creëer je eigen voorsprong!
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Club Member!
Kijk in de Clublid website voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Arjen
#15614
Beste allen,

Negen van de tien keer worden problemen met het dashboard veroorzaakt door een kapotte microprocessor. Deze processor bestuurt alle wijzers, cockpitverlichting en het complete binnenverlichtingscircus. Klachten lopen uiteen van een compleet 'dode' cockpit tot het heen en weer dansen van de meters. In mijn geval viel de cockpit vaak volledig uit om een paar minuten later weer in te schakelen. Ook gingen de toerenteller en snelheidsmeter vaak spontaan naar het maximale toe en bleven dan staan. En heel af en toe begonnen de koeltemperatuurmeter en de bezinemeter te dansen.

Ik had eergister een afspraak bij Verotronics in Eindhoven. Daar hebben ze deze processor vervangen. Al met al een klus van ongeveer 1,25 uur. Nu is alles weer perfect als nieuw. Kosten; slechts 178,50 euro. Dit is absoluut een stuk goedkoper als het alternatief; een nieuwe cockpit. Ik kan het iedereen aanraden. Zeer klantgericht bedrijf en je kan gelijk zien dat er veel vakkennis in huis is. Toen wij aan het wachten waren kwamen er zelfs garagehouders allerlei cockpits brengen die gemaakt moesten worden. De monteur vertelde dat de chip die in de cockpit zat ook bij andere auto's bijv. Mercedes Vito voor problemen zorgde (misschien VDO maar dat weet ik ook niet zeker). De chip wordt dan ook vervangen voor een nieuwere uitvoering die niet storingsgevoelig is. Ook geeft Verotronics drie maanden garantie op de uitgevoerde werkzaam heden.

Dus iedereen met dashboard problemen, bel Verotronics, meld je klacht en dan weet je gelijk of het goedkoop te verhelpen is.

Mvg Arjen
door babebo
#19629
Hallo TT-ers,
Vandaag aangemeld bij dit forum na tip van vriendin. Gelukkig dat jullie bestaan. Afgelopen week geconfronteerd met het probleem van de dansende metertjes op het dashboard, alarm dat vanzelf afgaat, lege accu.
Garage (Centrum Garage Amersfoort) zegt niet te weten hoe het komt en adviseert nieuw paneel in te bouwen a 1000 euro all -in. Heb aangegeven dat ik dit onacceptabel vind. Kapotte electronica heeft niets met de leeftijd ervan te maken. Het is niet mechanisch en kan dus niet slijten. Het werkt of werkt niet en in het laatste geval is het dus een ontwerpfout. Pon gebeld, garage gebeld, zij bellen elkaar, ik bel Pon, garage heeft het vaag over een 5 jaar regeling waar ik buiten val, persoon aan de telefoon heeft zelf ook een TV gehad van 4 jaar oud waarvan elektronica stuk was (nou en ?), ik bel Pon weer en zeggen mij een mail toe waarmee ik een klachtenprocedure kan beginnen.
Kortom: geluk bij een ongeluk is dat ik niet de enige met dit probleem ben waarvan ik dus vind dat het een fabrieksfout van Audi is. Nu ik jullie ervaringen met dit probleem ook ken is mijn frustratie /ergernis alleen maar groter geworden omdat Audi zich onwaardig gedraagt door zich van de domme te houden en te bukken voor problemen.
Notabene; heb echter nog geen mail van Audi ontvangen, begint goed zullen we maar zeggen.
Hou jullie op de hoogte.
door emanuel
#19635
Elektronica slijt net als alle andere componenten van een auto helaas ook. Er is op deze wereld helaas niets te vinden wat niet slijt als je het gebruikt. Bij electronische componenten kun je het alleen niet zien of merken totdat het te laat is. Het is ook meer veroudering dan echt slijtage, maar het komt er op neer dat alles een levensduur heeft. Helaas heeft Audi hier een component gekozen met een te korte levensduur. Maar als hij het langer dan 5 jaar uitgehouden heeft kan ik me voorstellen dat Audi niet staat te popelen om het gratis te vervangen. Omdat je mag verwachten dat het dashboard net zo lang meegaat als de auto zijn ze eigenlijk tot een zekere coulance verplicht. Stel een auto gaat 15 jaar mee, en bij jou gaat dit component na 7 jaar stuk, dan zou je ongeveer de helft van de kosten van het onderdeel vergoed moeten krijgen. Reparatie is dan altijd nog een stuk goedkoper. Ik denk dus niet dat het financieel veel zin heeft om er een zaak van te maken.
door babebo
#19639
Hallo Emanuel,
Bedankt voor je reactie.
Je hebt misschien een punt, maar erop terugkijkend zijn de electronica problemen bij mij vaker voorgekomen in de afgelopen jaren en is dit veelal verholpen door accu eraf te halen en/of te resetten en/of dat het zich vanzelf wist te herstellen. Heb hier verder nooit bij stilgestaan. Toen zat er dus blijkbaar al iets fout wat Audi geweten moet hebben en waar ze niks mee hebben gedaan. (Mede TT-eigenaren: wees gewaarschuwd! Dit kan voor iedereen dus een voorbode zijn van een zich steeds ernstiger voordoend probleem totdat je doodleuk geacht wordt 1000 euri's neer te moeten leggen.)

Waar ik het niet met je eens ben is dat je als consument zou moeten meebetalen aan het feit dat er tussentijds kosten gemaakt moeten worden voor het herstellen van een functie die normaal veel langer zou moeten werken (in jouw voorbeeld 15 jaar). Dat Audi vervolgens niet aan de volstrekt redelijke verwachting van 15 jaar kan voldoen is dus hun probleem (Audi heeft door het gebruik van blijkbaar verkeerde componenten bewust of onbewust hierin een eigen risico genomen) en de herstelkosten zouden dus ook volledig op hun rekening moeten komen. Zeker als je hierbij in ogenschouw neemt dat het een wijder verspreid probleem is in onze geliefde TT's.

NB! Chips en printplaten gaan niet stuk bij normaal gebruik; althans ik heb nooit gehoord over computers waarbij de chip en/of printplaat vervangen moest worden omdat de computer kuren vertoonde, wel dat je de software moest upgraden vanwege bugs e.d. die er dan uit gehaald zijn.

NB! Het onderhavige probleem doet zich bij geen enkel ander automerk voor, en ik denk ook niet bij andere Audi types. (zie consumentenprogramma filmpje uit Engeland) Het riekt ernaar dat Audi de boel onder de pet probeert te houden en zich daarbij onvoldoende realiseert dat er tegenwoordig internet bestaat waardoor wij als consumenten niet langer alleen staan tegenover grote concerns. Dit alles kan zich als een boemerang tegen hen keren en daar zit ook weer niemand op te wachten.
door emanuel
#19642
De fout is niet door Audi gemaakt, maar door de fabrikant van de betreffende chip. Deze is aan Audi verkocht en bleek in sommige gevallen tot problemen te leiden. Het schijnen vooral TT's van bouwjaar 2000-2001 te zijn die met problemen kampen. Ik neem aan dat de chip in de tussentijd niet veranderd is en dat het om een slechte batch chips gaat. Het zou kunnen dat de fabrikant van deze chips z'n verantwoordelijkheid niet kan/wil nemen en niet voor de schade opdraait. Er zijn erg veel TT's die geen enkel probleem hebben. Uit voorzorg alles vervangen is dus onnodig duur. De kop in het zand steken zoals dat nu gebeurd is ook niet de juiste manier.

Ik wens je veel succes met de strijd tegen deze onrechtvaardigheid !

Over slijtage van elektronica is dit leuk leesvoer: http://pro.tweakers.net/nieuws/50630/si ... eiing.html
door krieltje
#19695
heb je overgens al bij vetronics gekeken?,ben je voor 125 euro klaar
Gebruikersavatar
door jean
#19825
Ik heb een vraagje over de temperatuurmeter.
Bij een koude motor wijst deze in mijn TT al ruim boven de 50 graden aan. Daarna loopt deze op tot voorbij 90 graden. Alles na laten kijken, blijkt de meter teveel aan te geven. Toch is het vervelend dat deze niet correct aangeeft. Bij navraag schijnen meer TT's hier "last" van te hebben. Is dit zo, en wat is de oplossing (niet antwoorden een nieuwe TT kopen, dat kan ik ook wel bedenken)

Groet,

Jean
Gebruikersavatar
door MarkG
#20211
:smt097 dikke mik. Ik had vanochtend ook de schijt-kermis met de dansende metertjes. Ik dacht :cussing: en rijden met het gebakje. Stelwieltje voor de binnenverlichtingssterkte op z'n allerlaagst gedraait zodat het van buiten niet op een kermis lijkt. Na 10 minuten kwam het een en ander langzaam weer op. Klokje met het handje op tijd gezet en smiddags pakte de klok ook weer de antenne. Alleen het jammere is is dat de benzinemeter niet meer terugkomt. Die is uit het lood en geeft minstens een kwart te veel aan. Met Vag-Com het instrumentepaneeltestje gedaan. Zekering 15 en 11 er uitgetrokken maar blijft uit het lood. Het lijkt er wel of ik hem met de hand een kwartslag een drukkert moet geven.

Met deze "kou" kan ie de flash/eeprom zeker niet meer goed uitlezen en is het net de druppel geweest om toch echt mee te mogen doen aan het Dashpod-syndroom. Morgen de cam er bij pakken maar. Het zag er te belachelijk uit om te kunnen omschrijven.


-kan ik em met de hand terugduwen zodat ie (ongeveer) weer in het lood hangt?
-Denk dat het tijd is voor Verotronics.

Las em net uit en kwam met deze melding:


Address 08 -------------------------------------------------------
Controller: 8N0 820 043 A
Component: TT-KLIMAVOLLAUTOMAT D03
Coding: 00040
Shop #: WSC 01236
1 Fault Found:
01582 - Signal for Coolant Temperature
27-10 - Implausible Signal - Intermittent


Mooi ruk... gelijk gewist.

ps staat de reserve indicator voor brandstof hier los van?


//edit: update 18/12/2007

Klokverlichting bleef uit. Motor start wel maar slaat daarna weer af. Kan er geen ruk meer mee. Wegrijblokkering staat aan zeg maar. Vag-Com maakt geen verbinding meer.

Accupool los gemaakt en draait weer. Gelijk maar een afspraak gemaakt bij Verotronics. De Stealer komt helaas niet met een coulance voorstel. De 48 maanden regeling wordt wel bevestigd. Reken op een bedrag rond de 740 euro bij Audi.

Tot zover.
Gebruikersavatar
door rene4u
#20316
Volgens mij ben ik ook aan de beurt.... :smt011

Dit is mijn toerenteller als de auto stationair loopt. Bij 100km/h in 6 staat de toerenteller helemaal onderin.

Afbeelding


Ook mis is wat pixels bij de tijdsaanduiding en zie ik af en toe wat strepen door het BIS scherm lopen.

Ben ik ook aan de beurt om een bezoekje bij Verotronics te brengen?
door Eppel
#20331
Hoe zit dat nu eigenlijk met de instrumentenpaneel problemen... zijn het alleen de wijzertjes of ook de sensoren ?
Ik heb namelijk een temperatuur sensor die wat vreemd doet en het laatste waar ik op zit te wachten is dat daardoor de motor niet goed gekoeld wordt.

Stiekem ga ik er vanuit dat de boordcomputer zich wel op tijd meldt zodra de temperatuur te hoog wordt.
Gebruikersavatar
door MarkG
#20365
Ik spreek nu uit eigen ervaring: Als het instrumentenpaneel stuk is kunnen de analoge wijzertjes verkeerde waardes aangeven. De digitale info doet het of wel of niet. Echter, dat paneel kan wel de raarste (spook) storingen melden. Zo ook als ie er helemaal mee uit scheidt dat ie de wegrijblokkering inschakelt. :? Ben net bij Verotronics geweest. Daar was ooit iemand geweest waarbij het paneel de accu fijntjes leegtrok. Maar als je het niet vertrouwt zou ik hem gewoon eens uit laten lezen met VAG-COM (of @ de stealer) Het kan heel goed een defecte sensor zijn.
MARK schreef::D .......Dat had voor 125,- euro ook gekunt bij VEROTRONICS !!!!!!!

Jammer van de centen!!
krieltje schreef:heb je overgens al bij vetronics gekeken?,ben je voor 125 euro klaar
Dat is inmiddels ?178,50. (waarom kan iedereen toch altijd goedkoper dan mij??) Als je in de coulance regeling valt van Audi (48 maanden en 30% regeling) moet je zelf even kijken wat voordeliger is. (Vraag even na bij de dealer wat het kost. Ik zie hier bedragen van 900 bruto voorbij komen terwijl ze tegen mij zeiden van ongeveer 740 euro.) Zo niet, nog steeds Verotronics. Tussen de kerst en oud en nieuw zijn ze dicht btw. Moet je maar even op de site kijken.

Forum bedankt! Heeft me toch weer knaken gescheelt!
Gebruikersavatar
door rene4u
#20433
Nou, mijn toerenteller is nu dood en doet echt helemaal niets meer.

Volgende week maar eens bellen of ik ook het beruchte probleem heb.
Gebruikersavatar
door Vincentos
#22219
rene4u schreef:Nou, mijn toerenteller is nu dood en doet echt helemaal niets meer.

Volgende week maar eens bellen of ik ook het beruchte probleem heb.
Waarschijnlijk wel, Ik heb (nog) geen TT maar wel proefgereden in eentje die dus precies hetzelfde had als jouw TT. Stattionair al op 5000 draaien. Je bent dus niet de enige!

Succes...
door Niall
#23848
rene4u schreef:Volgens mij ben ik ook aan de beurt.... :smt011

Dit is mijn toerenteller als de auto stationair loopt. Bij 100km/h in 6 staat de toerenteller helemaal onderin.
Nu ben ik sinds vandaag ook aan de beurt, klok doet het niet meer goed en de teller blijft hangen. Morgen even uitlezen anders kan maandag even bellen naar verotronics :?

Auto is van 1999 en heeft maar 78.000 km gelopen :(
Gebruikersavatar
door rene4u
#23851
Ik ben zelf vorige week naar Verotronics geweest en het probleem is opgelost.

Schade was ?148,-

Succes met het verhelpen van het probleem.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]

Even voorstellen :-)

Hallo Dina Gefeliciteerd met de TT het blijft gewo[…]

Zoekertje

Beste Tt liefhebbers, Ik ben nog niet in het bez[…]

Multieriem verdwenen Audi TT Mk1

Hoi Jelle Bij de Audi dealer betaal je tegenwoordi[…]

Even voorstellen

Hallo ik ben Jelle Ik kom uit Bolsward (Frieslan[…]

Te koop een goed rijdende TT Roadster (zwart). Stu[…]

co2 meeting

Het gaat om een audi TT 8n. welke bijna 300.000 km[…]

Peter

Hoi Peter Prachtige auto en ook een mooie kleur st[…]