Audi TT Club - Forum

Algemene info over velgen m.b.t. de Audi TT modellen
Forumregels: Wil je lid worden? Word dan snel Donateur of Club Member!
Kijk in de webshop voor meer informatie.
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Wheelkingz
#86172
Velgmaat
Velgen hebben diverse afmetingen welke de "velgmaat" genoemd wordt. Hieronder volgt uitleg over de begrippen; steekmaat, ET-waarde, naafdiameter, inchmaat, de J-waarde en de steek.

Hoeveel gaats is een velg?
Bij een aluminium of stalen velg als er wieldoppen geplaatst zijn verwijder deze eerst. Vervolgens kun je zien met hoeveel bouten of moeren een velg gemonteerd is op de naaf van de auto. In de velg zitten bij de Audi TT 5 gaten in de velgen. Dat wordt ook wel de steek genoemd al is het dan nog niet geheel compleet.

Wat is de steek bij een velg?
De steek of steekmaat bij de velg is de afstand tussen het aantal gaten in de velg welke bedoeld zijn voor de bevestiging.

Bij een 4-gaats of 6-gaats velg kun je de afstand opmeten tussen de overliggende gaten. Je meet dan van het midden van het ene gat naar het midden van het gat dat daar recht tegenover ligt.
steekmaat-velg.gif
Bij een 5-gaats velg liggen er recht tegen over andere gaten geen gaten waardoor je niet op dezelfde manier kunt meten als bij de 4- of 6-gaats velg. Bij de 5-gaats velg kun je de velg zou houden dat je 3 gaten op een rij hebt waarbij het middelste gaat naar je toe wijst. Je meet dan de afstand tussen de 2 buitenste gaten.

Steekmaat aanduiding
De steekmaat wordt altijd aangeduid in combinatie met het aantal gaten, dus bijvoorbeeld 5x100. Dit betekend dat er 5 gaten zijn waar bij afstand tussen de gaten 100 is. In het geval het 5x112 betreft past een 5x100 velg uiteraard niet en andersom evenmin. Er wordt altijd gerekend in mm (millimeters). Wil je op een TT 1998-2006 bijv. toch 5x112 monteren neem dan contact op, want dat is als de velgmaten ervoor geschikt zijn mogelijk.
wheelkingz-dennis-audi-tt-oems-ifg12-kl.jpg
Veel voorkomende steekmaten
Bij 3-gaats velgen is dat: 3×112
Bij 4-gaats velgen zijn dat: 4×98 / 4×100 / 4×101,6 / 4×108 / 4×110 / 4×114,3
Bij 5-gaats velgen zijn dat: 5×98 / 5×100 / 5×105 / 5×108 / 5×110 / 5×112 / 5×114,3 / 5×115 / 5×118
Bij 6-gaats velgen zijn dat: 6×127 / 6×130 / 6×135 / 6×139,7

Velgdiameter
De velgdiameter wordt altijd in inches aangegeven. Inches is een Engelstalige maateenheid welke. 1 inch = 2,54 cm. De diameter van een velg meet je op door een denkbeeldige lijn te velgmaattrekken in het midden van de velg en de lengte op de meten. Het aantal cm (centimeters) deel je door 2,54 en dan weet je precies hoeveel inch een velg is. Een velg van 16 inch is bijvoorbeeld 40,6 cm in doorsnede.
Met de velgmaat of de grootte van de velg bedoeld men vaak de diameter van de velg in inches.
Moderne auto’s hebben vaak 15, 16, 17, 18, 19 of 20 inch velgen er onder zitten. In veel gevallen kun je ook een grotere velg onder je auto zetten voor een sportievere look. Grotere velgen betekenen plattere banden, dan lever je comfort in maar je krijgt wel meer gevoel met het contact met de weg. De omtrek van het wiel moet gelijk blijven anders kunnen de banden de wielkasten raken en wijkt je snelheidsmeter af. Je kunt dus van 15 inch naar 16 of 17 inch. Dat is 1 of 2 maten groter.

Wat is de ET-waarde bij een velg
De ET-waarde bepaald hoe ver de velg naar binnen of naar buiten steekt ten opzichte van de wielkast. Eigenlijk dus de diepteligging. De ET-waarde wordt berekend d.m.v de afstand vanaf het midden van de velg (lengtedoorsnede) tot aan het bevestigingspunt. Dit in mm vertegenwoordigd de ET-waarde. De ET-waarde is namelijk altijd in mm.

Als de ET-waarde hoger wordt dan komt de bevestiging van de velg feitelijk meer naar buiten waardoor het wiel dieper in de wielkast valt. Als de ET-waarde lager wordt, dan zit de bevestiging van de velg meer naar het midden en komt de velg juist meer naar buiten.

Een velg met een ET-waarde van 25 komt dus meer naar buiten dan een velg met een ET-waarde van 40. Het verschilt tussen 40 en 25 is 15 wat 15 mm betekend.

Ga je voor een andere set velgen dan is een afwijking van 5 mm in de ET-waarde acceptabel. Stel je originele velgen hebben een ET-waarde van 30 dan kunnen je nieuwe velgen 25 of 35 worden. Een grotere afwijking kan er toe leiden dan het weggedrag anders wordt en dat de wielen de wielkasten kunnen raken.

In de afbeelding zie je de letter C welke staat voor center (midden), de letter M van montagevlak en ET. De ET-waarde wordt berekend vanaf het midden van de velg tot aan het montagevlak. De linker kant is de buitenkant van de velg welke naar de straat toe wijst. De rechterkant van de velg is de kant naar de auto toe.
ET-waarde-velg.jpg
Bij veel velgen staat aan de binnenzijde van de velg in het metaal zelf vaak een ET-waarde vermeldt.

Naafdiameter
naafgat velgDe naafdiameter/naafgat is de uitsparing in de velg welke bedoeld is voor de as van de auto. Dit moet heel nauwkeurig passen zodat de velg goed uitgelijnd zit in het midden van de bevestiging. Ook het naafgat of naafdiameter wordt in mm uitgedrukt. Is van een andere velg de naafdiameter kleiner dan past de velg niet op de auto. Is van een andere velg de naafdiamter groter dan kunnen er zogeheten pas-stukjes worden gebruikt welke centreer ringen worden genoemd. Deze vullen de ruimte op tussen de naaf (as van de auto) het het naafgat (uitsparing in de velg).

Bij het kopen van andere velgen moet je dus ook op de naafdiameter letten. Is het naafgat in de nieuwe velg kleiner dan wat je nodig hebt, dan past de velg niet op de auto.

De J-maat van een velg
De J-maat duidt de breedte van de velg aan. Officieel wordt de letter J voor de vorm gebruikt maar hier kun je in praktijk ook de breedte uit halen. 1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).

Uitrekenen welke band er op welke J-maat past
oems-cvt-breedset.jpg
De band moet altijd breder zijn dan de velg. Dit kan tussen de 10 mm en 30 mm breder zijn. Een velg die 7 J breed is, die is omgerekend 17,8 cm breed (7 x 2,54 cm). In mm is dat 178mm. Als je daar minimaal 10 mm bij op telt kom je op 188. Dit betekend dat er een bandenmaat-breedte van 195 op kan. De breedte van banden wordt ook in mm weergegeven en gaan altijd met stappen van 10 omhoog. Een 205 brede band zou ook passen omdat het verschil tussen 205 en 178 maar 27 is en dat val nog binnen het maximum van 30.

Nog een rekenvoorbeeld voor een velg van 6,5 J.
6,5J = 6,5 inch = 16,51 cm = 165,1 mm

minimaal 10 mm erbij kom je op 175,1 mm = een 175 brede band
maximaal 30 mm erbij kom je op 195,1 mm = een 195 brede band

Velgmaat veranderen
Wil je grotere velgen onder je auto? In veel gevallen is dat geen probleem. Let er wel op dat je bandenmaat ook anders wordt. Heb je nog een setje losse banden liggen voor bijvoorbeeld de winter dan passen ze niet om je nieuwe velg meer.

Als je van een kleine naar een grote velg gaat veranderd niet alleen je inchmaat maar ook de breedte van je band en de hoogteverhouding. Je band wordt dus breder en platter.

Het is belangrijk om vooraf uit te zoeken welke maat je nodig hebt. Als de bandenmaat verkeerd is dan kan de omtrek van de band veranderen. Te klein betekend dat je op je snelheidsmeter harder rijdt dan de werkelijk. Bij een te grote omtrek, rijdt je langzamer volgens de kilometerteller en loop je het risico dat de band je wielkast raakt. Dit kan vooral gebeuren als je afslaat en en drempel neemt.

Welke maten/upgrades zijn veilig?
Je kunt in veel gevallen 2 maten groter dan wat origineel is op de auto. Heb je een 15 inch dan kun je naar 17 inch. Heb je 16 inch dan kun je naar 18 inch. Als je 3 maten groter gaat wordt de band erg plat en verdwijnt het rijcomfort geheel. Elke oneffenheid in het wegdek zul je voelen en de auto zal stugger veren.

205/55 R16 staat voor 205 breed / 55 is de hoogte van de band (percentage van de breedte) en R16 is de inchmaat.

VW Caddy, door de fabriek geleverd op 15 inch staal, er kan 20 inch onder, maar comfort is dan ver te zoeken ten opzichte van het rijden op 15 inch. Met 15 inch schommelt de caddy in de wind, op 20 inch is dat effect weg. Bochten zijn beter te nemen want het rollen van de wangen gebeurd met 20 inch niet wat met 15 inch wel weer het geval is. Vandaar dat je vaak lichtmetaal ziet van 17 of 18 inch onder een caddy, want dat rijdt er juist tussen in qua effect. De Audi TT is maximaal 19 inch voor aan te raden, al kan 20 inch er ook onder.
wheelkingz-caddy.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Audi TT 1,8 5V Quattro 225 pk

Goedenavond, graag wil ik mij even voorstellen op […]

Mijn TT heeft het bekende euvel dat de Bose verste[…]

Ratelende Fan als airco aanzet

Goedenavond allen, Als ik de motor start en de ai[…]

Goedendag, deze bijzondere TT heeft mijn vrouw aan[…]

Even voorstellen

Hallo allemaal. Guido, 54 jaar uit Limburg. Ik rij[…]

Even Voorstellen

Goedemiddag, Ik ben Marcel en ben sinds kort in h[…]

Regelmatig valt de hendel om mijn dashboardkastje […]

Even voorstellen

Gefeliciteerd met de TT het is idd een leuke sport[…]