Pagina 1 van 1

Algehele revisie mk1

Geplaatst: zo jan 08, 2017 21:35
door Tompie
Hallo allemaal,

eind november j.l. ben ik een complete revisie van mijn mk1 begonnen, de reden was veel blowby (carteronluchting) met gevolg een stijgende oliepijl welk veroorzaakt door opstapelende benzinedampen welke zich langs de zuigers glipten.

Re: Algehele revisie mk1

Geplaatst: zo jan 08, 2017 21:47
door Tompie
Het kale blok en onderdelen zijn schoongewassen in een industriële reinigsmachine , het blok weggebracht om te laten honen op overmaatzuigers, daarna het blok een kleurtje gegeven :D
Het monteren van alle delen kon daarna beginnen.

Re: Algehele revisie mk1

Geplaatst: zo jan 08, 2017 21:56
door Tompie
De cilinderkop met kleppen was een behoorlijk klusje op zich, alle onderdelen demonteren en controleren op speling en slijtage.
Kleprubbers vervangen en kleppen opnieuw inslijpen en vacuumtesten.

Re: Algehele revisie mk1

Geplaatst: zo jan 08, 2017 21:59
door Tompie
De motor wordt na in en opbouwen van onderdelen weer teruggeplaatst. : :wink: ..

Re: Algehele revisie mk1

Geplaatst: ma jan 09, 2017 0:01
door miel
Wat een bevredigend project om uit te voeren, dit !
Als scheepswerktuigkundige heb ik dit door de jaren verschillende malen (mee) uitgevoerd op 'iets' grotere motoren (zuigers van een paar ton).
Echter voor een auto denk ik niet dat ik het zou aandurven, heb het idee dat ik al snel iets zou aanzetten met teveel aanhaalmoment. Daarnaast toch wel enkele special tools benodigd denk ik.
Tof om dit met ons te delen met leuke pics erbij :smt023 :smt023 :smt023

Re: Algehele revisie mk1

Geplaatst: ma jan 09, 2017 3:57
door Tompie
dank voor jou reactie Miel!
De aanhaalmomenten met name op essentiële onderdelen zijn zeer belangrijk tevens is er wel enig speciaal gereedschap nodig.
Zekerheidshalve heb ik o.a. de lageringen via een zogenaamde plasticgaugemeting allemaal gecontroleerd of deze zich vóór definitief monteren binnen de daarvoor gegeven tolleranties bevinden.

Re: Algehele revisie mk1

Geplaatst: ma jan 09, 2017 10:11
door miel
Hallo Tom,
Ja lagertolerantie en correcte voorspanning werd bij ons met looddraad nagekeken, nu is dat inderdaad eerder met waxdraad, plasticgauge of verglijkbaar type.
Soms moest ook de krukas gehoond worden en werden overmaatse lagers en zelfs paslagers gemonteerd worden ( op zee), draagoppervlakte van de paslager werd dan telkens geoptimaliseerd door 'blauwsel' in de schaal te doen en te monteren, tornen, en terug open en bijslijpen, telkens overnieuw tot het binnen de toleranties paste. Tijdrovend klus(je)...