- do aug 09, 2018 14:02
#90032
Feit:
Men maakt de naven niet keer op keer schoon, door reactie van de metaalsoorten op elkaar krijg je toch grote kans dat t los gaat trillen. Mensen hebben doorgaans geen staalborstel, geen correct vet, locktite en momentsleutel. Ook garages die onderhoud uitvoeren doen dit niet eens allemaal, die geloven het vaak wel.
Spacers + correcte bouten, alleen sets toepassen specifiek gemaakt voor je auto, setje kan op meerdere merken en types passen zolang het maar geschikt is voor je eigen auto anders niet eronder monteren.
Naaf goed schoonmaken, keramisch vet voor je auto toepassen anders krijg je abs storing als er vet op de sensor komt als je bijv kopervet toepast wat niet handig is.
Beste is om locktite, echt maar een heel klein beetje fractie van een druppel is al genoeg om aan de bout te doen dan lopen de bouten niet los tot ze weer losgehaald worden.
Tussentijds in de gaten houden met een momentsleutel of ze nog goed vast zitten is geen overbodige luxe.
Maar vaak halen mensen de velgen dr af en monteren direct de spacers en langere bouten. De reactie vd metalen op elkaar en roestvorming aan de naaf... dan weet je gewoon dat ze loskomen.
Adapters, idem, naaf goed schoonmaken, juiste vet, korte meegeleverde bouten bij de adapters, deze koter bouten heel klein beetje locktite op elke bout en met de momentsleutel vast zetten op correcte aanhaal moment meestal 120NM en sportieve auto's op de aangedreven assen 130-140nm. De velg afhankelijk van het type adapter zet je met de eigen bouten op de adapter vast zoals gebruikelijk op de naaf en ook correcte aanhaal moment. En heb je een adapter met tabeindes dan de velg daar op steken en met moeren de velgen vast op het juiste aanhaal moment.